پیش‌بینی تداوم کاهش قیمت مسکن

دنیای‌اقتصاد- یک مقام وزارت مسکن، سال ۸۸ را دوره ساخت انبوه‌ مسکن مهر دانسته و اعلام کرده است که امسال ساخت این مسکن اوج گرفته و با خروج بخش مهمی از تقاضا از بازار مسکن، این بازار ثبات بیشتری به خود خواهد دید. همزمان، رییس اتحادیه مشاوران املاک نیز از تداوم کاهش قیمت مسکن در ماه‌های آینده خبر داده است. رییس سازمان مسکن استان تهران

امسال ساخت مسکن مهر اوج می‌گیرد

در شروع پروژه همه به اسکان در پرند و هشتگرد تمایل داشتند

گروه مسکن- لیلا درخشان: رییس سازمان مسکن استان تهران سال ۸۸ را دوره ساخت انبوه مسکن مهر در کشور عنوان کرد و گفت: آمارها از حجم واگذاری زمین‌های ۹۹ ساله در سال گذشته نشان می‌دهد تعاونی‌ها با دریافت این زمین‌ها عملیات ساخت مسکن را در سال جاری آغاز خواهند کرد.

ابوالفضل مشکینی در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد، تصریح کرد: در مراحل اجرای طرح مسکن مهر سال ۸۷، سال آماده‌سازی اعلام شده بود که بر این اساس زمین‌های دولتی در اختیار تعاونی‌ها قرار گرفت که عملیات آماده‌سازی آنها انجام شد. وی افزود: بر طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سال جاری سال ساخت این واحدها خواهد بود. مشکینی با بیان اینکه تا پایان سال گذشته در استان تهران برای ۲۱۰هزار متقاضی زمین ۹۹ساله واگذار شده است، خاطرنشان ساخت: با توجه به اینکه همزمان با واگذاری زمین تسهیلات ساخت نیز ارائه شده است خواه ناخواه ۲۱۰هزار نفر از متقاضیان بالقوه مسکن از بازار خارج خواهند شد.

بازار تکان می‌خورد

رییس سازمان مسکن استان تهران در ادامه پیش‌بینی کرد: بازار مسکن و قیمت‌ها در سال جاری با توجه به خروج حجم زیادی از تقاضای بازار به سمت مسکن مهر ثبات بیشتری به خود می‌گیرد. مشکینی تاکید کرد: امسال بازار مسکن تکان خواهد خورد. به گزارش دنیای اقتصاد، چندی پیش بود که در دومین نشست مشترک دستگاه‌های دولتی برای مسکن مهر استان‌های پیشرو در مسکن مهر معرفی شدند.در این نشست نتایج ارزیابی عملکرد ستادهای تامین مسکن استان‌های سراسر کشور در ارتباط با برنامه مسکن مهر مربوط به مرحله نخست سال ۱۳۸۷ در حالی اعلام شد که فقدان عملکرد استان تهران در این ارزیابی حاکی از این بود که در این استان با وجود داشتن اضطرار در تامین مسکن، اما پروژه ملی از همه استان‌های کشور در تمامی مراحل عقب‌تر است. اما رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران با رد تلویحی این گمانه‌زنی‌ها به دنیای اقتصاد گفت: در مرحله ابتدایی طرح حدود ۴میلیون نفر از افراد ثبت‌نام کردند که از این تعداد یک میلیون نفر به استان تهران تخصیص داشت و این به آن معنا است که ۲۵درصد از کل متقاضیان طرح مسکن مهر به استان تهران تعلق داشته است.

به اعتقاد این مقام مسوول حجم بالای متقاضیان مسکن مهر، پالایش واجدین شرایط را در تهران در مقایسه با سایر استان‌ها مشکل کرد و همین امر یکی از دلایل تعویق اجرای مسکن مهر در مقایسه با سایر استان‌های کشور شد.

مشکینی از دیگر دلایل این تعویق را اینگونه برشمرد: در استان تهران تمامی متقاضیان تمایل به اسکان در شهرهای جدید پرند و هشتگرد را داشتند و به سایر اراضی موجود تمایلی نشان نمی‌دادند و بر این اساس تا تکمیل ظرفیت شهرهای پرند و هشتگرد از سایر اراضی استقبال نمی‌شد و همین امر یکی دیگر از دلایل تعویق اجرای مسکن مهر در استان تهران را به دنبال داشت. مشکینی با بیان اینکه عملیات آماده‌سازی زمین در استان تهران در مقایسه با سایر استان‌ها جلوتر است، گفت: استان تهران در فرآیند اجرای طرح مسکن مهر دارای یک سری ریزه‌کاری‌های خاص خود است و زمین طرح مسکن مهر فقط به واجدین شرایط تعلق می‌گیرد.

هیچ مشکلی در تهران نیست

در همین حال مدیرکل تعاون استان تهران روند واگذاری زمین ۹۹ساله به تعاونی‌ها را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر مشکلی در شهرستان‌های تابعه استان تهران از بابت کمبود زمین برای واگذاری به تعاونی‌های مسکن مهر وجود ندارد و در شهرهای جدید هشتگرد و پرند به میزان تقاضا و نیاز تعاونی‌های حائز شرایط زمین مشخص و تخصیص داده شده است.

محمود حیدری‌ افزود: مالکیت همه زمین‌های ۹۹ ساله متعلق به دولت است و آنچه تا امروز در سطح استان تهران در ارتباط با مسکن مهر مشخص شده تحت مالکیت مستقیم دولت قرار دارد و در شهرستان‌های استان تهران نیز زمین لازم در قالب تشکل‌های تعاونی تخصیص یافته و در شورای تامین مسکن استان هم به تصویب رسیده است.

حیدری خاطرنشان کرد: هیچ کدام از زمین‌های ۹۹ ساله واگذار شده در استان تهران اوقافی نیست.

وی افزود: پروژه مسکن مهر پروژه‌ای استمراری است و تا زمانی که زمین‌ها سازماندهی، تعاونی‌های مسکن مهر تشکیل و ثبت‌نام‌ها صورت می‌گیرد و کلیه واحدها تحویل اعضای تعاونی می‌شود این پروژه باید مورد پشتیبانی و حمایت قرار بگیرد.

مدیرکل تعاون استان تهران خاطرنشان کرد: در این شرایط اعتبار ۲۶۰۰‌میلیارد تومانی می‌تواند بیشتر شود و جزو تعهدات دولت است که تا تکمیل پروژه به آن تزریق اعتبار کند. اعتبار در نظر گرفته شده نیز تنها برای سال ۸۷ نیست و طبعا با توجه به استمرار پروژه می‌تواند افزایش پیدا کند.

ریزش و انصرافی در تهران

در سال گذشته در تهران مراحل ثبت ۲۰۰ تعاونی مسکن مهر با عضویت حداقل ۵۰۰ نفر صورت گرفت و بیش از ۲۵۰‌هزار نفر متقاضی در طرح مسکن مهر سازماندهی شدند.

محمد وحید طاهری،‌ نایب رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های مسکن مهرتهران در گفت‌وگو با ایسنا درباره وضعیت طرح مسکن مهر در سال ۸۷ ابراز عقیده کرد و گفت: مسکن مهر در سال ۸۷ از روند قابل قبولی برخوردار بود و به منظور انجام بهتر امور مربوط به تعاونی‌های مسکن مهر و بر اساس ضرورت و تاکید اصل ۴۴ قانون اساسی مبنی بر سپردن امور به بخش‌های خصوصی که در دستور کار اداره کل تعاون قرار گرفت، اتحادیه تعاونی‌های مسکن مهر تهران تشکیل شد.

وی ادامه داد: اتحادیه حمایت ستادی، پیگیری امور مربوطه، ارائه آموزش‌های لازم مدیریتی و بررسی مشکلات تعاونی‌های مسکن مهر را عهده‌دار شد. نایب رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های مسکن مهر تهران خاطرنشان کرد: سال گذشته صورت‌جلسه تحویل زمین در شهر جدید پرند به میزان ۸۰۰ هکتار بین چهار اتحادیه تعاونی‌های مسکن مهر شهر تهران، اسلامشهر، کارکنان وزارت دفاع و فرهنگیان استان تهران به امضا رسید.

وی از واگذاری عملیات آماده‌سازی ۸۰۰ هکتار زمین به شرکت آرمان شهر خبر داد و گفت: شرکت آرمان شهر، مشاور منتخب بین چهار اتحادیه مذکور است و فعالیت‌های آماده‌سازی خود را قبل از سال ۸۸ آغاز کرد که طبق پیش‌بینی‌ها باید این عملیات در اواخر خرداد ۸۸ به اتمام برسد.

نایب رییس هیات مدیره اتحادیه تعاونی‌های مسکن مهر تهران در ادامه درباره انصراف بسیاری از متقاضیان از طرح مسکن مهر توضیح داد: در پایان سال ۸۷ با ریزش و انصراف بسیاری در تعاونی‌های مسکن مهر مواجه شدیم و عمده‌ترین دلیل آن تفاوت در اعلام قیمت تمام شده ساخت واحدهای مسکونی بود. در حالی که قیمت تمام‌شده در ابتدا ۲۱‌میلیون تومان اعلام شد که شامل ۱۴‌میلیون تومان وام دولت و پنچ‌میلیون تومان وام صندوق تعاون بود، ولی گفته‌های مدیران خلاف آن را ثابت کرد. وی همچنین قرمز بودن فرم (ج) برخی از متقاضیان به منزله واجد شرایط نبودن را از دیگر علل ریزش و انصراف افراد عنوان کرد.

عکس: آکو سالمی