طرح مسکن مهر به عنوان یک سیاست کلیدی دولت نهم برای بخش ساختمان و مسکن محسوب می‌شود که به اعتقاد کارشناسان، مهم‌ترین دستاورد آن کاهش قیمت مسکن و زمینه‌ای برای اسکان کم درآمدها محسوب می‌شود. به گزارش ایرنا، برنامه واگذاری زمین به استعداد ساخت یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد مسکونی که از خرداد ماه ۱۳۸۶ شکل اجرایی به خود گرفت، در واقع براساس حق بهره‌برداری از زمین با هدف حمایت از اقشار کم‌درآمد که تاکنون از چتر حمایتی دولت برخوردار نبوده‌اند، طراحی شد.

«محمد سعیدی‌کیا»، وزیر مسکن و شهرسازی در ارتباط با طرح مسکن مهر معتقد است: «این برنامه آسان‌ترین راه خانه‌دار شدن قشر کم درآمد جامعه و اقتصادی‌ترین روش تولید مسکن به حساب می‌آید. طرح مسکن مهر برای پاسخگویی به نیاز دهک‌های سه تا ۶ درآمدی است و نیاز مسکن دهک‌های یک و دو را باید کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تامین کنند.» به گفته وی، در سال ۱۳۸۶ میزان رشد نقدینگی نسبت به قبل از آن به بیش از ۳۰درصد رسیده بود؛ در حالی که در سال ۱۳۸۷ رشد نقدینگی به کمتر از سه‌درصد رسید. بخش مسکن که کاملا به بخش‌های اقتصادی کشور وابسته است، ضمن ارائه نقش مناسب در کنترل نقدینگی، در هدایت تقاضای بازار به سوی مسکن مهر وضعیت مناسبی را ایجاد کرد.

سعیدی‌کیا تصریح کرد: دولت، کار را به مردم سپرده و وظیفه سیاستگذاری، هدایت و نظارت را به عهده دارد و خود را از اجرا کنار کشیده و ثمره طرح مسکن مهر، خانه‌دار شدن مردم است. بر اساس طرح مسکن مهر زمین برای ساخت مسکن کوچک با متوسط زیربنای هر واحد ۷۵ متر مربع و با هدف کاهش و حذف هزینه زمین از قیمت تمام شده ساختمان، برای تطبیق آن با توان مالی خانوارهای کم و میان درآمد در نظر گرفته شده است. مطابق این طرح اداره‌های تعاون شهرستان و استان، همه متقاضیان فاقد مسکن (اعم از کارکنان دولت، کارگران و صاحبان مشاغل آزاد) را پس از تایید صلاحیت، در قالب تعاونی‌های مسکن سازماندهی کرده و به سازمان مسکن و شهرسازی معرفی می‌کند. سازمان‌های مسکن و شهرسازی پس از تطبیق شرایط متقاضیان، نسبت به تخصیص زمین مورد نیاز برای تعاونی مسکن مربوطه اقدام خواهد کرد تا عملیات آماده‌سازی (در صورت نیاز) و احداث مسکن از طریق تعاونی مسکن یا انتخاب مجری ذی‌صلاح اجرا شود.

واگذاری حق بهره‌برداری از زمین به ساکنان هشت کلانشهر (تهران، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، اهواز، قم و کرج) در شهرهای جدید اطراف آنها صورت می‌گیرد.

بر اساس طرح مسکن مهر متقاضیان تنها مالک اعیانی واحد مسکونی احداثی خواهند بود و هر گونه نقل و انتقال ملک همراه با عرصه، ممنوع و برخلاف نص صریح قانون است.