گروه مسکن- روز گذشته خبری به نقل از یک مسوول بخش مسکن اعلام شد مبنی بر اینکه: «قیمت مسکن امسال ثابت می‌ماند».

در اینکه طی سال جاری بازار مسکن بعید است با التهاب قیمتی روبه‌رو شود، شکی نیست. اما اینکه تا چه حد پیش‌بینی درباره ثابت ماندن قیمت‌ها صحت دارد، موضوعی است که به اختصار در این ستون به آن پرداخته شده است: در چند ماه‌ اخیر سوداگران بازار مسکن و همه کسانی‌که در‌حال‌حاضر به نوعی مخالف کاهش قیمت مسکن هستند و لحظه شماری می‌کنند تا دوباره بحران گرانی در این بازار شکل بگیرد، به دنبال محرک و بهانه‌ای می‌گردند تا خواسته‌شان را عملیاتی کنند. چه آنکه اگر در سال گذشته چنین بهانه‌ای وجود داشت، این گروه اجازه کاهش ۲۵ تا ۳۵درصدی قیمت‌ها را نمی‌داد.

در‌حال‌حاضر به گفته مشاوران املاک که نبض بازار را در اختیار دارند، وضعیت معاملات آرام است اما قیمت‌ها به روند کاهشی خود ادامه می‌دهند. این در حالی است که عمده‌ کارشناسان مسکن همین وضعیت را برای چند ماه آینده پیش‌بینی می‌کنند. حال در این بین ممکن است اظهارنظر در مورد اینکه «قیمت مسکن امسال ثابت می‌ماند» بتواند نقش محرک را ایفا کرده و بهانه مورد انتظار را در اختیار سوداگران قرار دهد.

ای کاش تحلیل‌های پشت‌سر این اظهارنظر نیز منتشر می‌شد تا لااقل بدنه کارشناسی حوزه مسکن آن را با آنچه خود تحلیل کرده، مقایسه کند. ضمن اینکه مردم نیز این مقایسه را برای خودشان انجام دهند تا قضاوت درباره درست یا غلط بودن هر کدام از آنها راحت‌تر شود.

در سال جاری احتمال اینکه قیمت مسکن به روند کاهشی خود ادامه دهد، به مراتب بیشتر از ثابت ماندن آن است.

در سال ۸۶ قیمت زمین و مسکن به استناد آمار منتشر شده از سوی وزارت مسکن حدود ۸۰درصد افزایش پیدا کرد که این رشد قیمتی در تاریخ بازار مسکن بی‌سابقه عنوان شد. اما در سال۸۷ نرخ مسکن در مقابل رشد بی‌سابقه سال ماقبل تنها ۳۰درصد کاهش یافت. پس قیمت‌ها هنوز تا برگشت به سال ۸۶ فاصله زیادی دارند و اگرچه انتظار خرید و فروش مسکن با قیمت‌های دوسال قبل آن هم در شرایطی که تورم سالانه سیر صعودی دارد، کمی سخت و غیرقابل باور است، اما امکان تحقق آن وجود دارد. همان‌طور که دوسال پیش باور دوبرابر شدن قیمت‌ها ناممکن بود، ولی اتفاق افتاد.

نکته مهم‌تر که باید مورد توجه کسانی‌که انتظار ثبات قیمت‌ مسکن را دارند قرار ‌گیرد، انباشت تعداد زیادی واحد مسکونی نوساز از سال گذشته است که سازندگان آنها به امید افزایش قیمت در سال جدید فروش واحدها را به امسال موکول کردند و به‌زودی مجبور می‌شوند برای تامین سرمایه پولی مورد نیاز جهت ادامه کار، آنها را با همان قیمت روانه بازار کنند. همین عرضه یکباره و تلاش برای فروش موجب تحریک قیمت مسکن برای تداوم حرکت در مسیر کاهشی می‌شود.

همچنین برای آنهایی که به ثبات قیمت مسکن در سال‌جاری اعتقاد دارند، بهتر است نمودار دوره‌های رونق و رکود از سال ۷۰ تا به حال نشان داده شود تا مطلع شوند دوره رکود معمولا دو سالی به طول می‌انجامد.به نظر می‌رسد در شرایط حال که بازار مسکن آرامش نسبی دارد لازم است از بیان برخی مباحث که می‌تواند به محاسبات طبیعی بازار خدشه‌ وارد کند، پرهیز شود. همان‌طور که سال گذشته نیز مقامات سعی می‌کردند تا حد ممکن از پاسخ درباره علت گرانی پرهیز کنند و تا بازگشت آرامش به بازار در حاشیه امن قرار داشتند.