جزئیات ماموریت ستاد اصلاح الگوی مصرف در شهرداری تهران

معصومه ایمانی

با نامگذاری امسال به عنوان سال «اصلاح الگوی مصرف» هر یک از سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی می‌کوشند تا در جهت منویات مقام معظم رهبری قدم بردارند. بر این اساس شهرداری تهران نیز ستادی را با نام اصلاح الگوی مصرف تشکیل داده است که قالیباف خود ریاست آن را بر عهده دارد.

ستاد اصلاح الگوی مصرف در شهرداری تهران از نیمه دوم فروردین ماه امسال تشکیل شده و پیش‌بینی می‌شود که فعالیت آن تا پایان سال ادامه داشته باشد.

اصلاح الگوی مصرف بحث مهمی جهت انطباق منابع با مصارف و نحوه هزینه کردن منابع برای تحقق توسعه اقتصادی و اجتماعی در سطح ملی و محلی است. محمدرضا واعظ مهدوی، معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شهرداری تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد خبر از تشکیل ستاد اصلاح الگوی مصرف در شهرداری تهران داد و گفت: ستاد اصلاح الگوی مصرف، ستادی راهبردی است که کمیته‌‌های اجرایی آن در کلیه مناطق و حوزه‌های تحت امر شهرداری تهران تشکیل می‌شود و همه معاونان و مسوولان ذی‌ربط شاغل در شهرداری در آن عضو خواهند بود.

به گفته واعظ مهدوی، وظیفه این ستاد تعیین فرآیندهای مشمول اصلاح الگوی مصرف، تبیین وضعیت غیربهینه، تعیین وضعیت بهینه، تعیین اقدامات لازم برای تبدیل وضعیت غیربهینه به بهینه، احصاء و طبقه‌بندی اقدامات بهینه لازم و استخراج شاخص‌هایی برای سنجش میزان مصرف است.

ستاد اصلاح الگوی مصرف در سطح عالی تصمیم‌گیری در شهرداری تهران شکل گرفته است و کلیه سطوح اجرایی، صاحب‌نظران و مسوولان موظف به مشارکت در این ستاد هستند.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران با بیان اینکه بخش مهمی از توسعه اقتصادی و اجتماعی از محل پس‌اندازهای ملی تحقق می‌یابد، گفت: پس‌اندازها نیز حاصل تفاضل درآمدها و مصارف است و با مدیریت مصرف می‌توان پس‌اندازها را افزایش داد.

وی افزود: به عنوان نمونه در ژاپن که یکی از پردرآمدترین کشورهای دنیا است، الگوی مسکن بسیار صرفه‌جویانه‌تر از الگوی کشور ما است و مدیران و مسوولان بزرگ این کشور در مسکنی مختصر و صرفه‌جویانه زندگی می‌کنند و اصولا بسیاری از کشورهای پیشرفته مصرف را بهینه کرده و دورریز منابع را کاهش داده‌اند.

وی با تاکید‌بر اینکه اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی مختص کشورهای کم‌درآمد نیست، گفت: به عنوان نمونه در اروپا، تقریبا تمامی ساختمان‌ها از پنجره‌های دوجداره برای کاهش مصرف انرژی استفاده می‌کنند و در این کشورها بیشتر خودرو کم‌مصرف مورد استفاده قرار گرفته و علاوه‌بر آن دورریز مواد غذایی در کشورهای اروپایی و ثروتمند بسیار کمتر است و می‌توان گفت که کشورهای ثروتمند به دلیل اینکه اسراف نمی‌کنند، ثروتمند شده‌اند.

واعظ مهدوی خاطرنشان کرد: برای اصلاح الگوی مصرف نیازمند برنامه‌ریزی و فرهنگسازی هستیم تا به سمت مصرف بهینه حرکت کنیم. معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شهرداری تهران تصریح کرد: صرفه‌جویی در بخش‌های دولتی و عمومی در کشور بر تمام مردم اثر می‌گذارد و دولتی که پرهزینه عمل می‌کند، مجبور است این هزینه‌ها را از طریق فروش منابع یا افزایش مالیات تامین کند.

همچنین در مورد شهرداری نیز این موضوع به طور جدی مطرح است و اگر شهرداری هزینه‌های غیرضروری انجام دهد، مردم باید پول آن را بپردازند.

واعظ مهدوی با تاکید‌بر اینکه بهینه‌سازی الگوی مصرف و نحوه انجام هزینه‌ها اهمیت استراتژیک دارد،‌ گفت: هر گونه مصرف غیرضرور در کشور، هزینه‌هایی را به مردم تحمیل می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دبیرخانه ستاد اصلاح الگوی مصرف در معاونت هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران دایر خواهد شد، گفت: در صورت غیبت شهردار، ریاست ستاد اصلاح الگوی مصرف برعهده دکتر ایازی، مشاور عالی شهرداری تهران است.

بنابر گفته معاون شهردار تهران، ستاد اصلاح الگوی مصرف در حوزه‌های مربوط به بهره‌وری منابع مالی، بهره‌وری منابع انسانی، مدیریت انرژی، آب و مخابرات،‌ استانداردسازی خدمات، کیفیت اجرایی پروژه‌های شهری، ساخت‌وساز شهری و نحوه نظارت مهندسان ناظر، طراحی و معماری شهری و نظام معماری ساختمان فعالیت خواهد کرد.

از دیگر حوزه‌هایی که ستاد اصلاح الگوی مصرف در آن فعال خواهد بود می‌توان به زنجیره‌های تامین کالا، خدمات و بسته‌بندی میوه و سبزیجات، حمل‌ونقل عمومی و تشویق استفاده از آن، محدودسازی حمل‌ونقل اختصاصی و سیاستگذاری برای تشویق، استفاده از اتومبیل‌های چند سرنشین توسعه فضای سبز، انتخاب پوشش سبز گیاهی مناسب، بازیافت مواد و زباله و آموزش‌های شهروندی اشاره کرد.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شهرداری تهران گفت: هم‌اکنون این نهاد در حال تهیه برنامه عملیات استخراج مصادیق مصارف غیربهینه در حوزه‌های ذکر شده است تا روش‌های بهینه‌سازی را تعیین کرده و شاخص‌های ارزیابی برای این اقدام را تبیین کند.

واعظ مهدوی تاکید کرد: در صورتی که بتوانیم مصرف در شهرداری تهران را بهینه کرده و جلوی مصارف غیرضرور را بگیریم پس‌اندازهای ملی و محلی و سرمایه‌گذاری جهت توسعه شهر افزایش خواهد یافت.