گروه مسکن- رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران گفت: طبق آمارهای به دست آمده حدود ۷۰درصد املاکی که ساخته و فروخته می‌شود فاقد سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی هستند. به گزارش دنیای‌اقتصاد، دکتر حمزه شکیب، در یکصدوهشتادویکمین جلسه شورای شهر تهران که به بررسی یک فوریت طرح «الزام شهرداری تهران به صدور پایان کار مشروط به تکمیل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و رعایت کامل مبحث ۱۴ و مقررات ملی ساختمان» اختصاص داشت، گفت: فروش املاک بدون سیستم گرمایشی و سرمایشی، موجب می‌شود خریداران به دلیل ناآشنا بودن با سیستم‌های استاندارد اقدام به خرید انواع پکیج‌ها ‌کنند که در پاره‌ای از مواقع مشکلاتی را ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: در نظر داریم با ارائه این طرح، مبحث ۱۴ مقررات ساخت‌وساز توسط مهندسان ناظر کنترل شود، البته در مبحث ۱۴ مقررات ساختمان اشاره‌ای به مکلف شدن مهندس ناظر جهت نصب انواع سیستم‌های گرمایشی- سرمایشی در ساختمان نشده است، اما اگر این طرح در شورای شهر تصویب شود، شهرداری مکلف خواهد بود یکی دیگر از شروط صدور پایان کار را نصب سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی بداند.

همچنین مهندس مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز تاکید کرد: ساختمانی که سیستم گرمایشی و سرمایشی ندارد، به منزله یک ساختمان نیمه‌کاره است و نباید پایان کار دریافت کند.وی یادآور شد: به دلیل آنکه محاسبات صحیح روی محل‌های عبور سیستم گرمایشی و سرمایشی در ساختمان‌ها نمی‌شود، مالکان در استفاده از این سیستم‌ها دچار مشکل شده و مجبور می‌شوند سیستم‌های دیگر نصب کنند که این امر، موجب تغییر نامناسب در نمای ساختمان می‌شود.

براساس این گزارش، حسن بیادی، نایب‌رییس شورای شهر نیز با تاکید بر اینکه عدم صدور پایان کار به دلیل نبود سیستم گرمایشی و سرمایشی باید به یک بحث ملی تبدیل شود، گفت: اجرای این تصمیم نیازمند یک حرکت ملی است و این طرح می‌تواند به صورت پیشنهاد به مراجعی که تصمیمات ملی در خصوص ساخت‌وساز می‌گیرند ارائه شود تا این مهم در کل کشور اجرا شود.

به گزارش دنیای اقتصاد روز گذشته یک فوریت طرح الزام شهرداری تهران به صدور پایان کار مشروط به تکمیل سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و رعایت کامل مبحث ۱۴ و مقررات ملی ساختمان به تصویب رسید و این طرح راهی کمیسیون‌های سه‌‌گانه شورا شد تا به‌طور کارشناسی بررسی شود.