گروه مسکن-لیلا درخشان: رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران با انتقاد از تعامل ضعیف سیستم بانکی در سال گذشته با بخش ساختمان خواستار توجه بیشتر بانک‌ها به حوزه ساخت‌وساز شد. ایرج رهبر در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد افزود: پارسال براساس برنامه‌ریزی بانک مرکزی قرار بود ۷۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن پرداخت شود که با این میزان اعتبار امکان ساخت ۵۴۰هزار واحد مسکونی فراهم می‌شد، اما متاسفانه اعتباری که برای تولید مسکن در سال پیش در نظر گرفته شد فقط امکان ساخت ۱۰الی ۱۲هزار واحد مسکونی را فراهم ساخت.

وی تصریح کرد: تاکنون خبری از ارائه تسهیلات به انبوه‌سازان در قالب اوراق رهن ثانویه نیست.

رهبر در ادامه تصریح کرد: باید در همین ابتدای سال سهم بخش مسکن از کل تسهیلات بانکی مشخص شود تا انبوه‌سازان برای برنامه‌ریزی در طول سال بتوانند محاسبات مالی لازم را انجام دهند.رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در ادامه گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد خاطرنشان ساخت: اگر برنامه‌های وزارت مسکن و شهرسازی همانند سال گذشته باشد، بازار مسکن سامان نخواهد یافت.

وی افزود: اما اگر برخلاف سال گذشته اعتبارات و تسهیلات لازم به امر تولید مسکن تخصیص یابد قطعا شاهد ساماندهی بازار خواهیم بود.رییس انجمن انبوه‌سازان تهران همچنین با بیان اینکه طرح مسکن مهر در سال ۸۹ به سرانجام نمی‌رسد، به ایلنا گفت: بعد از گذشت ۵/۲ سال از اجرای این طرح تنها ۱۰درصد ساخت و سازها آغاز شده است که با توجه به شرایط موجود، امکان واگذاری به صورت عمده در سال ۸۹ وجود ندارد. وی همچنین از نبود برنامه‌ای مشخص و مدون در سال جاری برای حمایت از تولید صنعتی ساخت‌وساز به‌‌رغم نظر مسوولین خبر داد و گفت: با ادامه روندی که از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده، نمی‌توان به بخش مسکن در سال جاری خوشبین بود. رهبر همچنین از احتمال افزایش انباشت تقاضا در سال جاری به دلیل نبود ابزارهای مناسب خبر داد.