در حال حاضر ایران به لحاظ استانداردهای ساخت و ساز نسبت به استانداردهای جهانی در جایگاه مطلوبی قرار ندارد و جامعه نظام مهندسی ایران برای ارتقا و رسیدن ایران به نرم جهانی در زمینه ساخت و ساز تلاش می‌کنند. به گزارش ایسنا، محسن بهرام غفاری، مدیر اجرایی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، در نخستین همایش بزرگداشت روز مهندسی در شهرستان ساوه رعایت اصول معماری را نسبت به دهه‌های قبل دارای رشد چشمگیر دانست و ادامه داد: به اعتقاد من مهندسان کشور نسبت به دهه گذشته به رعایت اصول معماری مقیدتر شده‌اند.

غفاری با تاکید بر اینکه طی۲۰ سال گذشته در زمینه سازه، رشد خوبی در کشور داشته‌ایم، به روند توسعه ساخت و سازها در کشور در دهه‌های اخیر اشاره کرد و گفت: با همه پیشرفت‌هایی که در زمینه ساخت و ساز داشته‌ایم، نسبت به استانداردهای جهانی در زمینه ساخت و ساز عقب هستیم.

وی عدم وجود درآمدزایی برای فعالان بخش نظام مهندسی را از مهمترین عوامل در نرفتن این نوع خدمات به روستاها عنوان کرد و افزود: بردن خدمات نظام مهندسی با توجه به اقلیم و شرایط جغرافیایی به مناطق مختلف کشور، پرهزینه و مقرون به صرفه نیست.

مدیر اجرایی سازمان نظام مهندسی کشور افزود: دولت برای حل معضلات ساخت و ساز در روستاها از مکانیزم‌های کمک‌کننده همانند تهیه طرح‌هایی که به صورت رایگان در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد و کنترل کیفیت ساخت و ساز توسط نظام فنی روستایی تحت کنترل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌ بهره می‌برد.

غفاری با بیان اینکه در زمینه توسعه استانداردهای ساخت و ساز باید تلاشی گسترده برای رسیدن به استانداردهای جهانی صورت بگیرد، افزود: اگر در زمان حاضر یک زلزله متعارفی صورت گیرد، ساختمان‌هایی که طی دهه گذشته احداث شده‌اند، آمار تلفات مهیبی نخواهند داشت.

وی با تاکید بر اینکه در هیچ جای دنیا ساختمان‌ها کاملا استاندارد ساخته نمی‌شود، افزود: در کل دنیا یک استاندارد واحد برای ساختمان وجود ندارد و همه استانداردها مربوط به اجرا است.

غفاری ایجاد یک نظام مهندسی ملی در کشور را یک ضرورت مهم دانست و افزود: ایجاد چنین تحولی در سازمان‌های نظام مهندسی ضروری است؛ همچنین رکود موجود در زمینه ساخت و ساز جهانی است و رکود اقتصادی ایرانی نیز متاثر از این رکود است.

مدیر اجرایی سازمان نظام مهندسی کشور در پایان تاکید کرد: جامعه مهندسی با توجه به رکود اقتصادی موجود باید ریسک پذیری خود را بالا ببرد و با رفتن به طرف حوزه‌های مختلف، این روند را بهبود بخشند.