معصومه ایمانی

عکس: آکوسالمی

چرا «میلاد» خاموش است؟

شهردار تهران در جلسه دیروز شورای شهر که پشت درهای بسته (بدون حضور خبرنگاران) برگزار شد، با گلایه از دولت این بار نوک پیکان انتقاد را به سوی وزارت نیرو گرفت و از افزایش ناگهانی قیمت برق و حذف یارانه‌‌های مربوط به حوزه‌های خدماتی از سوی دولت گلایه کرد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد و به نقل از روابط عمومی شورای شهر محمدباقر قالیباف که برای توضیح در مورد لایحه بودجه سال آینده، در جمع اعضای شورای شهر حاضر شده بود، گفت: از دی ماه تاکنون قیمت برق برای شهرداری تهران حدود ۱۵ تا ۲۰ برابر شده است و برای مثال روشنایی پارک جمشیدیه تا قبل از زمستان، حدود ۵/۱میلیون تومان هزینه برای شهرداری تهران داشت، در حالی که اکنون قبض برق این پارک حدود ۱۰میلیون تومان شده است. وی با اشاره به اینکه قیمت برق شورای شهر نیز نسبت به گذشته ۱۰۰ برابر شده است، گفت: از یک سو دولتمردان از ما می‌خواهند عوارض را افزایش ندهیم، ولی وزارت نیرو اقدام به دریافت معوقه‌های یارانه‌ها از سال ۸۶ می‌کند.

به نظر می‌رسد، افزایش تعرفه برق مصرفی برای شهرداری تهران را بتوان توجیهی برای چراغ‌های همیشه خاموش برج میلاد دانست، چه مراکز کشورها و برج‌های بزرگ شهرها همیشه نورپردازی شده‌اند ولی میلاد که از افتتاح رسمی آن چند صباحی بیش نمی‌گذرد فقط در ایام خاص، به نورپردازی در شب جلوه‌گری می‌کند.

شهردار تهران در ادامه صحبت‌های خود یادآور شد: بسیاری از وظایف شهرداری‌ تهران روح خدماتی دارد و بنابراین با توجه به این تصمیمات دولت، دچار مشکل خواهیم شد.

قطع یارانه هزینه‌های شهرداری را ۵ برابر کرد

همچنین معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران در این باره گفت: با بررسی قبض تعدادی از واحدهای تابعه شهرداری تهران مشخص شد که بسیاری از واحدها میزان هزینه‌های قبض‌شان بیش از ۴ یا ۵ برابر گذشته شده است.

واعظ مهدوی گفت: این موضوع به این دلیل رخ داده است که یارانه‌ها که در قبوض مصرفی درج می‌شده، برای شهرداری و شرکت‌های تابعه آن حذف شده است.

معاون هماهنگی و برنامه‌ریزی شهرداری تهران اضافه کرد: هزینه قبوض پارک‌ها و واحدهای تابعه شهرداری بسیار زیاد شده و این موضوع ابعاد نگران‌کننده‌ای در آینده خواهد داشت و نشان می‌دهد که اولین کسانی که از لایحه تحول اقتصادی متضرر می‌شوند، خود دستگاه‌ها و واحدهای اجرایی هستند.

وی اظهار داشت: قبض برق پارک نیاوران برای یک ماه ۱۲میلیون تومان آمده است. این در حالی است که در گذشته قبض پارک در یک ماه دو تا سه میلیون تومان آمده است.

رشد ۱۵درصدی بودجه سال آینده

اما قالیباف در جلسه روز گذشته شورای شهر که اخبارش از سوی روابط عمومی شورای شهر منتشر شد، گفت: با وجود رکود اقتصادی در کشور، بودجه شهرداری تهران در سال آینده ۱۵درصد رشد نسبت به سال جاری خواهد داشت. وی افزود: تا تاریخ ۱۵ بهمن‌ماه حدود ۸۶درصد بودجه سال جاری تحقق پیدا کرده است که فکر می‌کنیم تا پایان سال این رقم از مرز ۹۶درصد

عبور کند.شهردار تهران تاکید کرد: افزایش ۱۵درصدی بودجه سال آینده با توجه به رکود اقتصادی در کشور، رشد خوبی است چرا که شهر ظرفیت‌های بسیاری برای سرمایه‌گذاری و منابع درآمدزایی دارد.

وی همچنین یادآور شد: در تنظیم بودجه سال آینده شهرداری تاکید ما بر ثابت نگهداشتن بودجه جاری به خصوص فصل یکم آن که مربوط به حقوق و دستمزدها است، شده است.

به گفته قالیباف بودجه سال ۸۸ براساس تبدیل بودجه نقدی به تعهدی تنظیم شده است، اگرچه این وضعیت محدودیت‌هایی را برای مدیران شهری و شهرداری تهران ایجاد می‌کند ولی شفافیت مالی را برای شهر به همراه خواهد داشت و بر این اساس بسیاری سعی در انصراف ما از این کار داشتند اما چون این روش شفافیت‌های مالی را برای شهرداری تهران به همراه دارد این اقدام را انجام داده‌ایم.

وی در بخش دیگری به عملکرد مثبت مناطق و معاونت‌های شهرداری تهران اشاره کرد و افزود: در مناطق شهرداری تهران پیشرفت پروژه‌ها حدود ۹۲درصد بوده است که این رقم نشان می‌دهد طرح کنترل پروژه‌ها بسیار موفق بوده است.

با به پایان رسیدن بررسی بخش منابع و درآمد بودجه شهرداری در شورای شهر رسیدگی به این بحث در شورای شهر از دیروز آغاز شده است چرا که بودجه سال آینده شهرداری باید تا انتهای بهمن‌ماه در شورای شهر به تصویب برسد و بر این اساس به دلیل پایان وقت جلسه شورا بررسی لایحه پیشنهادی بودجه شهرداری به جلسه چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ماه موکول شد.