معصومه ایمانی

قالیباف در تصمیمی مشابه با اقدام دولت، سهم مالیات در بودجه سال آینده شهرداری را افزایش می‌دهد.

شهردار تهران با ارائه لایحه‌ای به شورای شهر ۵ نوع عوارض جدید شهری تعریف کرده که اگر اعضای شورا اخذ آن‌ را از شهروندان تصویب کنند سهم درآمدهای مالیاتی در بودجه سال ۸۸ شهرداری افزایش خواهد یافت. این در حالی است که در بودجه سال آینده کشور نیز پیش‌بینی شده ۳۰درصد از منابع درآمدی دولت از محل مالیات تامین شود.

به گزارش دنیای‌اقتصاد، اقدام دیرهنگام شهرداری تهران در ارسال لوایح مربوط به ۵ نوع عوارض جدید، تذکر اعضای شورای شهر تهران را در پی داشت؛ چراکه اعضای پارلمان محلی اعتقاد دارند که برای اخذ عوارض جدید از شهروندان و ساکنان تهرانی تنها در دو روز، زیاد کارشناسانه نیست البته این تذکر از سوی شهردار تهران که در جلسه دیروز شورای شهر حاضر بود، مورد قبول واقع شد.

شهرداری تهران دیروز لوایح یک‌فوریتی اخذ عوارض از دکل، آنتن، تاسیسات مخابراتی و ارتباطی در شهر تهران، «اخذ عوارض توسعه حمل‌و‌نقل ریلی در شهر تهران»، «اصلاحیه ابلاغیه دفترچه ارزش بهای معاملاتی سال ۸۴»، «ارزش افزوده ناشی از اجرای طرح جامع و تفصیلی شهر تهران» و «مجوز واگذاری وصول عوارض و بهای خدمات واحدهای صنفی از طریق اتحادیه مربوط در شهر تهران» را به شورای شهر ارائه داد و این نهاد خارج از دستوری که برای یکصد‌و‌شصت‌و‌چهارمین جلسه خود تعیین کرده بود، لوایح فوق را بررسی و یک ‌فوریت آن‌ها را به تصویب رساند.

شهرداری در این لوایح نگاه دقیقی به قانون مالیات بر ارزش افزوده داشته؛ چراکه در چند لایحه ارائه شده به شورای شهر به تبصره یک ماده ۵۰ قانون مالیات بر ارزش افزوده ۱۳۸۷ استناد شده است. در این تبصره آمده است: «شورای شهر برای وضع عوارض جدید که تکلیف آنها در قانون مالیات بر ارزش افزوده مشخص نشده، موظف است موارد را حداکثر تا ۱۵ بهمن هر سال به دولت اعلام کند.»

البته باید دید پس از تصویب کامل متن این لوایح در شورای شهر، آنها نیز همچون مصوبات اخذ عوارض از معاملات انجام شده در بورس تهران و اخذ عوارض از ساختمان‌های دولتی در پایتخت راهی بایگانی خواهند شد یا این بار و در آستانه انتخابات، شهرداری برای دریافت این عوارض پافشاری می‌کند.

خسرو دانشجو، سخنگوی شورای شهر با اشاره به لایحه اخذ عوارض از دکل، آنتن، تاسیسات مخابراتی و ارتباطی در شهر تهران، وجود این دکل‌ها را مخل سلامتی مردم ارزیابی کرد و گفت: «موضوع تاثیر وجود این آنتن‌ها و دکل‌ها بر سلامتی در کمیته محیط زیست کمیسیون عمران شورای شهر تهران در حال بررسی است.»

واگذاری سهام شهروند از سال آینده

سخنگوی شورای شهر تهران روز گذشته از واگذاری سهام فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند طی یک سال آینده به بخش خصوصی خبر داد و گفت: شهرداری تهران موظف است طی ۳ ماه آینده چگونگی مشوق‌های توسعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند از سوی بخش خصوصی را جهت بررسی به شورای شهر تهران ارائه کند.