گروه مسکن- مهدیس فرقانی: طبق گزارشات میدانی خبرنگار روزنامه دنیای‌اقتصاد وضعیت بازار مسکن در شرق تهران آن چنان تعریفی ندارد؛ چراکه هنوز سایه رکود بر سر این بازار سنگینی می‌کند و خریداری هنوز قصد خرید ملک را ندارد و این در صورتی است که فروشندگان زیادی در بازار مسکن سعی در فروش ملک خود دارند.

در طی گزارشات قبلی قیمت ملک نسبت به ۶ ماه گذشته در محدوده شرق تهران حدود ۲۵درصد کاهش داشته است. جدول قیمت‌ زیر نشان‌دهنده وضعیت کنونی قیمت‌ها در بازار مسکن مناطق شرق تهران است.
همان طور که مشاهده می‌شود اکثر قیمت‌های واحدهای نوساز و چند سال ساخت تا مرز یک‌میلیون و 800هزار تومان است البته قیمت ملک و نرخ اجاره‌بها در محدوده نارمک و تهرانپارس نسبت به دیگر مناطق شهر تهران گران‌تر است.
قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان نوساز در شرق تهران از متری یک‌میلیون و ۲۰۰هزار تا ۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان و همچنین قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان چند سال ساخت بین یک‌میلیون و ۱۰۰هزار تا یک‌میلیون و ۷۰۰هزار تومان و قیمت پیشنهادی هر مترمربع ملک کلنگی بین یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تا ۳میلیون و ۸۰۰هزار تومان است.

اطلاع‌رسانی منطقه‌ای
طی دو هفته گذشته گروه مسکن دنیای اقتصاد نظرخواهی‌ای از شهروندان درباره ستون نبض بازار انجام داد.
نتایج این نظرخواهی که به صورت تحقیقات میدانی از مناطق مختلف شهر انجام شده نشان می‌دهد بیش از 90درصد از مخاطبان دنیای اقتصاد، اطلاعات نبض بازار را کاربردی دانسته و قیمت‌های مسکن در آن را با آنچه این روزها در بازار مسکن حاکم است مطابق می‌دانند، اما کسانی که در این تحقیق به پرسش‌های ما پاسخ گفته‌اند پیشنهادی نیز برای نحوه انتشار قیمت‌ها ارائه کرده‌اند که از امروز برای تامین خواسته خوانندگان نبض بازار آن را در این ستون اجرا خواهیم کرد.
به این ترتیب از این هفته، شنبه‌‌ها گزارش اوضاع بازار مسکن در شمال تهران، یک شنبه‌ها گزارش بازار در شرق تهران، دوشنبه‌ها گزارش بازار در غرب تهران، سه‌شنبه‌ها گزارش بازار در جنوب تهران، چهارشنبه‌ها گزارش بازار در مرکز تهران و روزهای پنج‌شنبه نیز سایر گزارش‌ها همچون اجاره بها، نبض بازار مسکن در شهرستان‌ها، پیش‌فروش‌ها، پیش خرید‌ها و ... در این ستون منتشر خواهد شد. خبرنگار نبض بازار مسکن، قیمت‌ها را براساس نرخ پیشنهادی برخی فروشنده‌ها یا آگهی‌های آژانس‌های مشاور املاک اعلام می‌کند و بدیهی است صرفا به این قیمت‌ها نمی‌توان استناد کرد و مردم برای خرید یا فروش ملک باید تحقیقات بیشتری انجام دهند ضمن این که قیمت پیشنهادی همواره ۱۰ تا ۲۰درصد بالاتر از قیمت قطعی خرید یا فروش ملک است.