طی دو هفته گذشته گروه مسکن دنیای اقتصاد نظرخواهی‌ای از شهروندان درباره ستون نبض بازار انجام داد.
نتایج این نظرخواهی که به صورت تحقیقات میدانی از مناطق مختلف شهر انجام شده نشان می‌دهد بیش از ۹۰درصد از مخاطبان دنیای اقتصاد، اطلاعات نبض بازار را کاربردی دانسته و قیمت‌های مسکن در آن را با آنچه این روزها در بازار مسکن حاکم است مطابق می‌دانند، اما کسانی که در این تحقیق به پرسش‌های ما پاسخ گفته‌اند پیشنهادی نیز برای نحوه انتشار قیمت‌ها ارائه کرده‌اند که از امروز برای تامین خواسته خوانندگان نبض بازار آن را در این ستون اجرا خواهیم کرد.

به این ترتیب از این هفته شنبه‌‌ها گزارش اوضاع بازار مسکن در شمال تهران، یک شنبه‌ها گزارش بازار در شرق تهران، دوشنبه‌ها گزارش بازار در غرب تهران، سه‌شنبه‌ها گزارش بازار در جنوب تهران، چهارشنبه‌ها گزارش بازار در مرکز تهران و روزهای پنج‌شنبه نیز سایر گزارش‌ها همچون اجاره بها، نبض بازار مسکن در شهرستان‌ها، پیش‌فروش‌ها، پیش خرید‌ها و ... در این ستون منتشر خواهد شد. خبرنگار نبض بازار مسکن، قیمت‌ها را براساس نرخ پیشنهادی برخی فروشنده‌ها یا آگهی‌های آژانس‌های مشاور املاک اعلام می‌کند و بدیهی است صرفا به این قیمت‌ها نمی‌توان استناد کرد و مردم برای خرید یا فروش ملک باید تحقیقات بیشتری انجام دهند ضمن این که قیمت پیشنهادی همواره 10 تا 20درصد بالاتر از قیمت قطعی خرید یا فروش ملک است.
***
محمودیه مبهوت از گرانی
گروه مسکن- مهدیس فرقانی: وضعیت بازار مسکن در شمال تهران را شاید بتوان به عنوان یکی از سوژه‌های خبری روز معرفی کرد، چرا که یکی از مشاوران املاک فعال این منطقه می‌گوید: با رکود فعلی در بازار مسکن و نبود خرید و فروش ملک در حد رضایت‌بخش، فروشندگان در اکثر مناطق تهران قیمت واحدهای فروشی خود را کاهش داده‌اند تا شاید بتوانند از این طریق حتی با کمی ضرر سرمایه خود را دوباره زنده کنند، اما نکته جالب این است که در بازار مسکن فروشندگانی به چشم می‌خورند که در وضع کساد بازار، قیمت ملک خود را افزایش هم داده‌اند و این مساله نشان دهنده
بی‌ تفاوتی برخی از فروشندگان به وضعیت کنونی بازار مسکن است. این مشاور املاک اظهار می‌کند که فروشنده‌ای که ملکش واقع درمحمودیه است در ابتدای سال با متری 8میلیون تومان قصد فروش آن را داشت، اما همین شخص تا به امروز قیمت این ملک را تغییر نداده است.
اما از سوی دیگر مشاوران املاک این منطقه وضعیت بازار مسکن محمودیه را راکد و آرام توصیف می‌کنند و می‌گویند هم‌اکنون در بازار مسکن محمودیه فروشندگانی که به علت نیاز مالی تعجیل برای فروش ملک خود دارند و فروشندگانی که قیمت ملک‌هایشان هیچ همخوانی با قیمت بازار ندارد و عجله‌ای هم برای فروش ملک خود ندارند به چشم می‌خورند. در خیابان محمودیه ملک‌های فروشی به علت موقعیت قرارگیری، منطقه، امکانات و دیگر مسائل مربوطه از قیمت نسبتا بالایی برخوردار هستند و با کمی پرس و جو از مشاوران املاک این منطقه می‌توان از قیمت‌های پرفراز و نشیب بااطلاع شد. طبق اظهارات یکی از مشاوران املاک محمودیه قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان نوساز بین ۴ تا ۷میلیون تومان و قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان چند سال ساخت بین ۳میلیون و ۶۰۰هزار تا ۶میلیون تومان و قیمت پیشنهادی هر مترمربع ملک کلنگی از ۷میلیون تومان به بالا است.
اما این مشاور در ادامه می‌گوید گاهی در بین آپارتمان‌های نوساز به موردهایی برخورد می‌کند که تا متری 12میلیون تومان نیز برای فروش عرضه می‌شوند این مساله در این منطقه و خیابان طبیعی است و همین‌طور بیشترین قیمت برای فروش ملک‌های کلنگی متری 14میلیون تومان پیشنهاد شده است، اما همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌شود قیمت اکثر واحدهای نوساز حول محور 5میلیون تا 6میلیون تومان و قیمت هر مترمربع آپارتمان چند سال ساخت بین 4میلیون تا 5میلیون تومان است.