پرونده۳۰ روزکد رهگیری

دنیای اقتصاد -رکود چند ماه گذشته بازار مسکن هرچند به مذاق برخی سازندگان مسکن و حتی فروشنده‌ها خوش نیامده، اما موجب شده تا بهای مسکن روند نزولی به خود بگیرد، به طوری که به نوشته خبرگزاری فارس، به طور متوسط طی ۶ ماه گذشته قیمت مسکن ۲۰ تا ۳۰درصد کاهش داشته است.این خبرگزاری سیر قیمت‌ها در چند منطقه تهران را بررسی کرده‌است. نبض بازار

سراشیبی قیمت‌ها در بازار مسکن

رکود چند ماه گذشته بازار مسکن هر چند به مذاق برخی سازندگان مسکن و حتی فروشنده‌ها خوش نیامده، اما موجب شده تا بهای مسکن روند نزولی به خود بگیرد به طوری که گفته مسوولان بنگاه‌های مسکن در تهران حاکی از آن است که به طور متوسط طی ۶ ماه گذشته قیمت مسکن ۲۰ تا ۳۰درصد کاهش داشته است.

گزارش میدانی خبرگزاری فارس از بنگاه‌های معاملات ملکی نشان می دهد قیمت‌ها در مناطق پایینی و مرکزی شهر تهران هر متر ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان کاهش داشته است، اما در مناطق بالایی شهر تهران کاهش قیمت‌ها نسبت به ابتدای سال جاری متری یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان تا دومیلیون تومان است.

رفیعی بنگاهدار با سابقه در خیابان انقلاب تقاطع حافظ به خبرگزاری فارس گفت: ۸ ماه است که به دلیل کاهش قیمت مسکن معامله‌ای در این بنگاه انجام نشده است به طوری که از بیکاری در بنگاه تمرین خط انجام می‌دهیم.

قاسمی بنگاه دار منطقه امیریه نیز گفت: قیمت آپارتمان نوساز در منطقه امیریه شرایط خاصی دارد و می توان گفت این منطقه چندان با کاهش قیمت مواجه نشده است.

وی ادامه داد: قیمت آپارتمان‌هایی که به سمت معین‌السطان و منیریه است با قیمت‌های منطقه فرهنگ متفاوت است. قیمت آپارتمان نوساز در این منطقه از یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان تا دو میلیون و ۲۰۰هزار تومان متفاوت است.

قیمت آپارتمان نوساز در منطقه امیریه به سمت معین‌السطان یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان و در منطقه فرهنگ دومیلیون و ۲۰۰هزار تومان است.

قاسمی در خصوص میزان اجاره بها در منطقه امیریه گفت: رهن کامل یک آپارتمان ۶۰ متری در این منطقه ۱۴میلیون تومان تا ۱۵میلیون تومان است.

نجابت یکی دیگر از مشاوران املاک در خیابان کارگر در خصوص کاهش قیمت مسکن و رکود حاکم بر بازار گفت: قیمت مسکن نوساز در منطقه فاطمی در ابتدای سال جاری هر متر ۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان بود، اما در حال حاضر به خاطر رکود حاکم بر بازار فروشنده‌ها قیمت خود را تا دو میلیون و ۹۰۰هزار تومان و ۳میلیون و ۱۰۰هزار تومان هم کاهش داده‌اند.

محسنی بنگاهدار مسکن در منطقه سعادت آباد نیز با تایید کاهش قیمت مسکن گفت: مسکن در منطقه سعادت آباد در سال‌های ۸۵ و ۸۶ که اوج افزایش قیمت مسکن بود، رشد بسیار بالایی حتی بیش از ۱۰۰درصد داشت، اما اکنون با رکودی که در بازار مسکن کشور حاکم شده است باید اذعان کنیم که قیمت‌ها در این منطقه بیش از ۳۰درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: قیمت آپارتمان نوساز در منطقه سعادت آباد به طور متوسط ۳میلیون و ۳۰۰هزار تومان تا ۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان است که در مقایسه با یک سال گذشته حدود یک میلیون و ۱۰۰هزار تومان کاهش یافته است.

اجاره بها در منطقه جردن برخلاف کاهش قیمت مسکن همچنان بالا است قیمت آپارتمان نوساز در منطقه جردن با ۳۰درصد کاهش نسبت به یک سال گذشته در حال حاضر حدود ۳میلیون و ۳۰۰هزار تومان تا ۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان است.

بهای اجاره بها در این منطقه بسیار بالاست به طوری که اجاره یک واحد مسکونی ۶۰ متری ۷میلیون و ۵۰۰هزار تومان با ماهانه ۵۵۰هزار تومان اجاره است.

بهای آپارتمان نوساز در منطقه فرمانیه نیز کاهش چشمگیری تا حد ۴۰ درصد داشته است و قیمت هر ملک آپارتمان نوساز ۶۰ متری در این منطقه ۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان تا ۴میلیون و ۸۰۰هزار تومان است.

فرخی بنگاه‌دار حوالی میدان تجریش به فارس گفت: منطقه تجریش و فرشته در سال‌های ۸۵ و ۸۶ با افزایش بیش از اندازه قیمت مسکن مواجه و قیمت هر متر آپارتمان نوساز در این منطقه حتی به ۶میلیون تومان و ۷میلیون تومان هم رسید، اما الان به مرز متری ۴میلیون تومان رسیده و کسی هم خریدار نیست.

قیمت هر متر آپارتمان نوساز در منطقه تجریش در سال ۸۵ و ۸۶ به ۷میلیون تومان تا هفت و نیم میلیون تومان هم رسید، اما در حال حاضر قیمت مسکن در این منطقه با کاهش ۴۵درصد به ۴میلیون تومان تا ۴میلیون و ۵۰۰هزار تومان رسیده است.

وی ادامه داد: قیمت آپارتمان نوساز در منطقه فرشته که همواره از لحاظ قیمتی تا حدودی پایین ‌تر از قیمت‌های منطقه تجریش است در حال حاضر حدود ۴میلیون و ۳۰۰هزار تومان تا ۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان است.

قیمت آپارتمان نوساز در این منطقه ۳۰درصد تا ۴۰درصد کاهش داشته است.

قیمت مسکن در جنوب تهران نیز همانند سایر مناطق شهر تهران کاهش داشته است، اما فروشنده‌ها در این منطقه نرمش کمتری برای پایین آوردن قیمت‌ها دارند.

در این منطقه اگرچه قیمت مسکن را نمی‌توان بر پایه استفاده از مصالح ساختمانی و تاسیساتی مرغوب تعیین کرد، اما به هر حال در این منطقه نیز به تازگی این موضوع جدی گرفته می‌شود.

در منطقه خانی آباد نو و نازی آباد در گذشته به هیچ عنوان به مساله استفاده از مصالح ساختمانی و تاسیساتی مرغوب برای تعیین قیمت مسکن توجهی نمی‌شد، اما به تازگی این موضوع نیز در این مناطق جدی گرفته شده است.

منطقه خانی‌آباد نو قیمت هر متر آپارتمان نوساز از یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تومان تا یک میلیون و ۷۰۰هزار تومان بسته به دارابودن پکیج یا کابینت‌های مرغوب و استفاده از مصالح مرغوب متغیر است. قیمت آپارتمان نوساز در این منطقه احتمال دارد به دلیل اینکه سازنده مسکن از کابینت‌های مرغوب، سنگ‌های مرغوب برای نما یا داخل ساختمان استفاده کرده باشد قیمت‌ را بالاتر اعلام کند. آنچه که محرز است این است که قیمت‌ها در این مناطق ۳۰درصد کاهش داشته و خرید و فروشی هم صورت نمی‌گیرد.