گروه مسکن- درحالی که طی هفته‌های اخیر اوضاع نابسامان بازار مسکن در دبی و همچنین بن‌بست سرمایه‌گذاری خارجی در این جزیره عربی، به نقل محافل رسانه‌ای در کشورمان تبدیل شده، اما مجریان ساختمانی در دبی همچنان با تبلیغات ماهواره‌ای به دنبال جذب سرمایه‌ ایرانیان هستند. شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان به عنوان محرک قوی فرار سرمایه از ایران به مقصد امارات، این روزها بخش زیادی از تیزرهای تلویزیونی خود را به تبلیغ درباره سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمانی در دبی اختصاص داده‌اند. گفته می‌شود این تیزرها اغلب رایگان است و مالکان پروژه‌های ساختمانی به شرط رویت سرمایه‌گذار خارجی، حاضر می‌شوند سهم اندکی از هزینه تبلیغ را به شبکه بپردازند.

یکی از همین شبکه‌های تلویزیونی مستقر در آمریکا اخیرا به اطلاع‌رسانی شفاف رسانه‌های ایران درباره وخامت اوضاع سرمایه‌گذاران ایرانی در دبی واکنش نشان داد و تلاش کرد آن را کذب محض معرفی کند، اما همین شبکه در هفته‌های اخیر به طرز عجیبی تبلیغات مسکن در دبی را افزایش داده است.

ایرانیان صاحب ملک در دبی که اکنون راه برگشتی از اقدام پرهزینه‌ای که انجام داده‌اند، ندارند توصیه می‌کنند: «فریب این قبیل تبلیغات پوچ را نباید خورد.»

مجریان ساخت و ساز در دبی در برابر تعهدی که در ابتدای کار به سرمایه‌گذاران می‌دهند به هیچ وجه پایبند نیستند.

روایت برخی سرمایه‌گذاران ورشکسته ایرانی در امارات از رکود بی‌سابقه اقتصاد و ورشکستگی در این کشور حکایت می‌کند. در دبی از نیمه سال ۲۰۰۸ میلادی که بحران اقتصادی در آمریکا شدت گرفت، بازار مسکن دچار نوسان شد که آثار آن طی ماه‌های اخیر دامن سرمایه‌‌های ایرانی فعال در این منطقه را گرفته است.

ملک جاذب‌ترین کالای ممکن در دبی نزد ایرانیان به‌شمار می‌رود. بنگاه‌های مشاور املاک در این جزیره عربی حاشیه خلیج فارس طی سال‌های گذشته با تبلیغات وسیع در شبکه‌های ماهواره‌ای توانسته‌اند تعداد زیادی از تجار ایرانی را در ویلاها و املاکی که مالک قطعی آن دولت دبی خواهد بود، حبس کنند.

این در حالی است که گزارش‌های اخیر از حقایق بازار مسکن در دبی اوضاع اسفناکی را تصویر می‌کند. قیمت مسکن در دبی در یکسال اخیر نه تنها رشد نکرده بلکه در برخی مناطق کاهش نیز یافته است. از سوی دیگر برخی سرمایه‌گذاران ایرانی در بخش مسکن دبی طی هفته‌های اخیر تلاش کردند ملکشان را به پایین‌ترین قیمت بفروشند، اما خریدار واقعی در این بازار پیدا نمی‌شود. همچنین گفته می‌شود به ایرانی‌ها فعلا اجازه فروش ملک در دبی داده نمی‌شود تا اعراب در این منطقه فرصت کافی برای رهایی از املاک از قیمت افتاده در بازار را داشته باشند.

بنابر آخرین گزارش‌ها از دبی، در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های ساختمانی در این جزیره عربی به دلیل شرایط بد مالی به حالت نیمه تعطیل درآمده‌اند و مجریان این پروژه‌ها سعی دارند از طریق شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی‌ها را تشویق به پیش‌خرید واحدها کنند تا از این طریق پروژه را خیلی سریع به سرانجام برسانند.