محمود حیدری، مدیرکل تعاون استان تهران در گفت‌وگو با ایسنا از آخرین اطلاعات روند اجرای طرح مسکن مهر، وضعیت واگذاری زمین‌ها، موقعیت شهرهای جدید، آمار واحدهای در دست ساخت، آورده‌ متقاضیان و علل انصراف برخی افراد از طرح سخن گفت. وی اظهار کرد: در شهر جدید پرند برای ۱۱۵ هزار نفری که معرفی شده‌اند ۲۰ هزار واحد در فازهای ۴ و ۵ آماده سازی شده است و تنها بحثی که میان ما و مدیریت شهر جدید پرند وجود داشت، در مورد بلندمرتبه سازی و کوتاه مرتبه سازی بود.

پرندی‌ها و مخالفت با بلندمرتبه‌سازی

حیدری افزود: مدیریت شهر جدید پرند، اصرار به بلند مرتبه‌سازی داشت، ولی به دلیل آنکه برج‌سازی۲۰ تا ۳۰ درصد هزینه‌ تمام شده را افزایش می‌دهد و مغایر با روح طرح است، مورد موافقت قرار نگرفت؛ چرا که تاکید رییس‌جمهور این بوده که حداکثر پنج طبقه باشد و هزینه‌ها به حداقل برسد.

مدیرکل تعاون استان تهران ادامه داد: در نهایت بنا شد تا مدیریت شهر جدید پرند این مساله را بپذیرد و به تعاونی‌ها زمین واگذار و مجری و مشاور ذی‌صلاح معرفی کند.

حیدری تصریح کرد: اخیرا با الحاق ۱۲۰۰ هکتار به محدوده‌ شهر جدید پرند، بنا شد تا ۸۰۰ هکتار از آن در قالب تفاهم‌نامه در اختیار اتحادیه‌هایی قرار گیرد که اداره کل تعاون برای آماده سازی معرفی می‌کند که در حال حاضر با دو اتحادیه تعاونی‌های مسکن کارکنان وزارت دفاع و تعاونی‌های مسکن فرهنگیان استان تهران برای عرضه ۶۰۰ هکتار زمین تفاهم نامه انجام شده است.

مدیرکل تعاون استان تهران در ادامه به تعداد زمین‌های واگذار شده در دست آماده‌سازی و در حال ساخت اشاره و اظهار کرد: در شهر جدید پرند، تعدادی از تعاونی‌ها در حال انجام عملیات ساختمانی هستند و کار ساخت و ساز شروع شده است. در شهر جدید هشتگرد ۳۲۰۰ واحد در حال دریافت پروانه ساختمانی هستند و در اشتهارد کرج نیز ۲۴ زمین برای دو هزار واحد آماده تحویل است.

حیدری ادامه داد: در نظرآباد ۲۵ هکتار زمین و در هشتگرد ۲۷ هکتار پیش بینی شده که مراحل مقدماتی آن طی می‌شود، ولی چون سند مالکیت باید از سازمان منابع طبیعی به سازمان مسکن و شهرسازی منتقل شود، یک وقفه کوتاهی وجود دارد.

مشکل زمین در شهریار

وی افزود: در شهرستان شهریار با مشکل تامین زمین مواجه هستیم و حدود ۹ هزار نفر متقاضی ثبت‌نام در پشت خط هستند که در جلسات متعددی از سازمان مسکن و شهرسازی خواستیم تا سریع‌تر در این باره وارد عمل شود و به همین منظور طرحی را به سازمان مسکن و شهرسازی پیشنهاد کرده‌ایم که در مرحله بررسی است و انتظار داریم زودتر تصویب شود.

حیدری تصریح کرد: در اسلامشهر و رباط کریم در دو نقطه زمین تحویل شده و مشکلی برای زمین نداریم. در ری اخیرا مجموعه‌ای در کارگروه مسکن و شهرسازی به تصویب رسیده که مراحل اداری‌اش را طی می‌کند. در پاکدشت نیز برای ۷۰ هکتار زمین تفاهم نامه امضا شده، ولی هنوز به طور قطعی تحویل داده نشده است.

مدیرکل تعاون استان تهران ادامه داد: در شهرستان ورامین ۱۰۰ هکتار زمین و در دو نقطه دماوند، زمین تحویل شده است و امیدواریم برای همه‌ کسانی که در سال ۸۶ ثبت نام کرده‌اند و واجد شرایط بودند تا پایان سال ۸۷ زمین تخصیص داده شود.

حیدری در عین حال از پرداخت وام یک میلیون تومانی آماده‌سازی در بانک‌ها خبر داد و ابراز امیدواری کرد: با توجه به ایجاد خط اعتباری از سوی بانک مرکزی برای اعطای تسهیلات مسکن مهر، مشکلات موجود در مورد اعطای وام حل و مرتفع شود.

علت انصراف متقاضیان

مدیرکل تعاون استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود درباره‌ علل انصراف برخی از متقاضیان مسکن مهر چنین توضیح داد: برخی از متقاضیان به دلیل ناتوانی از پرداخت یک میلیون تومان آماده سازی که لازمه عضویت در تعاونی‌های مسکن مهر است، انصراف خود را اعلام کرده و برخی دیگر از انصراف‌ها ناشی از افزایش هزینه در رقم ساخت و ساز مسکن بوده است. وی گفت: اگرچه قبلا رقم اعلام شده شش تا هفت میلیون تومان بود، ولی آنچه در ساخت و ساز بر اساس عرف، نرم و کارشناسی قابل تصور است، تابعی از خواسته‌ و مطالبه متقاضی است. حیدری با بیان اینکه آورده‌ متقاضی تابعی از قیمت تمام شده در زمان تحویل واحد مسکونی است، اظهار کرد: واحد مسکونی هر زمانی با هر قیمتی تمام شود، آورده متقاضیان تابع آن خواهد بود. به علاوه ممکن است امروز رقم ساخت و ساز ۱۲ میلیون تومان پیش‌بینی ‌شود، ولی ساختمان یک‌ساله به پایان نمی‌رسد و با احتساب هزینه مصالح و نهاده‌های ساختمانی، سال بعد هزینه آن افزایش ‌یابد و شاید سهم آورده‌ متقاضیان به ۲۵ میلیون تومان برسد.

هزینه تمام شده توافقی است

وی در عین حال مدیران تعاونی را در مقابل متقاضیان پاسخگو دانست و افزود: افرادی که در تعاونی‌ها مشکلی دارند و خواستار راهنمایی و مشاوره هستند، می‌توانند به ادارات کل تعاون مراجعه کنند و اطلاعات تکمیلی را از ما بخواهند. همکاران ما در سطح شهرستان‌های استان و شهر تهران نیز آمادگی دارند که هر نوع سوال و ابهامی که وجود داشته باشد، پیگیری کرده و پاسخگو باشند.

مدیرکل تعاون استان تهران همچنین درباره وجود این شایعه که پیمان‌کاران طرح مسکن مهر زیر ۵۰۰ هزار تومان متری ساخت و ساز نمی‌کنند، گفت: ساخت و ساز باید تابع تفاهم و توافق مالک و تعاونی با پیمانکار و نوع مصالح و اتفاقاتی باشد که در ساختمان‌سازی به کار گرفته می شود.

وی ادامه داد: این که پیمانکاران متری ۴۰۰ هزار تومان یا ۶۰۰ هزار تومان بسازند، مطلق نیست. موضوع مصالح کیفی و درجه یک، نما و نهاده‌های ساختمانی مطرح است که در قیمت و خروجی هزینه تمام شده تاثیر بسزایی دارد و این توافقی است که از نظر نوع مصالح و کیفیت ساخت بین تعاونی‌ و پیمانکار انجام می‌گیرد. مدیرکل تعاون استان تهران در پایان به اختصاص ۶۰۰ هکتار زمین در شهر جدید هشتگرد اشاره کرد و گفت: ۲۷۰ هکتار زمین نیز در مرحله آماده سازی و تحویل به تعاونی‌هاست ولی مساله مورد نظر ما این است که اگر واگذاری زمین به تعاونی‌ها صورت نگیرد و پروانه ساختمانی به نام تعاونی نباشد، بانک‌ها به تعاونی ها تسهیلات نمی‌دهند؛ بنابراین باید واگذاری‌ها سریع‌تر انجام شود تا دریافت تسهیلات اتفاق بیافتد.