ارزانی، دلیل اصلی استفاده از مصالح غیراستاندارد

کارشناس ارشد شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور گفت: ارزان بودن و در دسترس بودن مصالح ساختمانی غیراستاندارد موجب شده تا همچنان استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد در ساخت و ساز مقرون به صرفه باشد. سیداحمد لطفی زاده در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: متاسفانه مصالح ساختمانی غیراستاندارد در کشور به دلیل ارزان بودن و در دسترس بودن به وفور در ساخت و ساز استفاده می‌شود، بنابراین کالاهای استاندارد نمی‌توانند با کالاهای غیراستاندارد رقابت کنند.

وی ادامه داد: تا زمانی که تولید، توزیع و مصرف استاندارد مصالح ساختمانی در کشور اجباری نشود نمی‌توان انتظار داشت که استفاده از مصالح ساختمانی استاندارد در ساخت و ساز با خواهش و تبلیغات رسانه‌ای ممکن شود.

لطفی زاده با بیان اینکه استاندارد یعنی دارابودن حداقل مشخصات فنی لازم گفت: متاسفانه به تازگی استفاده از یونولیت‌ها و پلی استایرن‌های غیراستاندارد نیز در ساخت و ساز افزایش یافته و موجب مشکلاتی هم برای مصرف کننده و هم برای تولیدکننده های پلی استایرن استاندارد شده است.

کارشناس ارشد شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور اظهار داشت: در حال حاضر تنها ۱۰ واحد تولیدکننده استاندارد پلی استایرن در کشور فعالیت دارند که به نظر می رسد این واحدها از تولید و توزیع پلی استایرن‌های غیراستاندارد بسیار متضرر شده باشند.

لطفی زاده گفت: دولت تاکنون ۲ بار در سال‌های ۸۶ و ۸۷ اجباری بودن تولید و توزیع مصالح ساختمانی را به تعویق انداخته است اما دلیل اینکه این موضوع چرا هر بار به تعویق می افتد مشخص نیست.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نیز استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد را موجب ضررهای جبران‌ناپذیری به صاحبان ساختمان و هدر رفتن ثروت ملی دانست.

سید محمد غرضی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در رابطه با علت استفاده از مصالح ساختمانی غیراستاندارد در سازه‌ها اظهار داشت: متاسفانه سال‌ها است مصالح غیراستاندارد به خاطر ارزان بودن، کیفیت پایین و مستعجل بودن مشتری به راحتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که موجب ضررهای جبران‌ناپذیری به صاحبان ساختمان و ثروت ملی می‌شود.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از استفاده مصالح غیر استاندارد در ساختمان‌ها باید احداث بناها از حالت سنتی خارج و با روش‌های مدرن صنعتی ساخته شود تا شاید این تغییر روش منجر به استفاده از مصالح استاندارد و گران‌تر شود.

وی افزود: تجربه نشان داده که در بلند مدت هر چقدر به صنعتی شدن ساختمان نزدیک شویم مصالح ارزان‌تر می‌شود و در نتیجه کیفیت بالاتر می‌رود.

غرضی خاطر نشان کرد: البته شاید بتوان با تبیین قوانین سخت و محکم، سازندگان ساختمان را مجبور به استفاده از مصالح استاندارد کرد اما این قوانین قطعا در اجرا با مشکل رو به رو خواهد شد، چرا که برای اجرای این قوانین باید ابتدا فرهنگ‌سازی شود.

به گفته وی، وقتی کارفرمایی می‌خواهد با سرمایه‌ای پایین کار غیر استاندارد و بی‌کیفیت ساختمان‌سازی کند، قطعا به دام فروشندگان مصالح «‌زیر پله‌ای‌» می‌افتد.