فرید قدیری

پروژه ملی مسکن مهر اولین بار در سال ۸۶ مطرح شد و شرح چگونگی اجرای آن در کتابچه ۴۴ صفحه‌ای تحت عنوان

«تبصره ۶ بودجه سال ۸۶» توسط معاونت امور مسکن و ساختمان وزارت مسکن به چاپ رسید. در این کتابچه به کرات عنوان شده تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد از طریق واگذاری زمین با اجاره بلندمدت (۹۰ساله) باید با هماهنگی دستگاه‌های مختلف انجام شود.

مصداق بارز این واقعیت، ماده ۱۸ از آیین‌نامه اجرایی بند «د» تبصره ۶ است که می‌گوید: «وزارت مسکن و شهرسازی موظف است در قالب برنامه واگذاری حق بهره‌برداری زمین، به منظور تامین مسکن با اولویت گروه‌های کم‌درآمد، نسبت به تامین زمین‌های مورد نیاز از طریق اراضی در اختیار اقدام نماید.»

آنچه دولت برای تامین مسکن گروه‌های کم‌درآمد برنامه‌ریزی کرده اعطای زمین به اضافه ۱۴میلیون تومان وام با شرایط ویژه است که قرار است به گروه‌های کم‌درآمد جامعه اعطا شود.

اما در حالی‌که طی یک‌سال و نیم گذشته موضوع تامین مسکن مهر برای گروه‌های کم‌درآمد به عناوین مختلف مطرح شده (که البته متقاضیان همین گروه نیز اغلب در پرداخت اقساط اولیه ساخت مسکن مهر با مشکل مالی مواجه شده‌اند)، اخیرا مدیرکل تعاون استان تهران اعلام کرده است: طرح مسکن مهر برای کسانی‌که توانایی مالی حداقلی دارند، پیش‌بینی نشده است بلکه این طرح برای اقشار متوسط پیش‌بینی شده است.

حیدری تصریح کرده است: برای افرادی که توانایی مالی مناسب ندارند، سازمان‌هایی همچون بهزیستی یا کمیته امداد امام خمینی(ره) وارد عمل خواهند شد!

اگر آنچه این مقام دولتی گفته صحت داشته باشد به این معنی است که محتوای مسکن مهر برخلاف آنچه در قانون بودجه آمده تغییر کرده است و این موضوع می‌تواند برای کسانی‌که یک‌سال است در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند و البته کم‌درآمد هم هستند خطرآفرین باشد.