دبی به روایت ملاکان ایرانی

رویترز طی گزارشی اعلام کرد هزاران ایرانی در جست‌وجوی شغل و اجازه اقامت دائم و سرمایه‌گذاری پرسود، به خرید ملک در دبی اقدام کرده، اما در گرداب بحران مالی این امیرنشین گرفتار شده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، هزاران ایرانی در جست‌وجوی سرمایه‌گذاری پر سود و ایمن به خرید ملک در دبی اقدام کرده، اما با بروز بحران مالی جهان، بخش زیادی از دارایی خود را از دست داده‌اند. یکی از این افراد به نام مستوفی گفت: من همه پس انداز خانواده‌ام را جمع کردم و در دبی ملک خریدم. من دبی را از نظر سیاسی امن و از نظر تجاری مکان مطلوبی تصور می‌کردم. وی افزود: اما اکنون چگونه می‌توانم به خانواده‌ام بگویم که اشتباه کرده‌ام و همه دارایی خود را از دست داده‌ام.

بر اساس این گزارش در اثر بحران مالی جهان ارزش اقتصاد امارات در مقایسه با سال ۲۰۰۴ بیش از ۵۰‌درصد کاهش یافته و این بحران به همراه افت قیمت نفت بر رشد و رونق در بازار املاک دبی خط پایان کشیده است. در سال‌های اخیر افراد بسیاری از ایران و دیگر کشورها به دبی هجوم برده‌اند. برخی ایرانی‌ها از بیم تحریم‌ها دبی را به عنوان بهشت امن خود انتخاب کرده بودند. برخی نیز با هدف پشت سرگذاشتن موانع ایجاد شده در بخش بانکی، دفاتری در دبی احداث کردند تا از امکانات بانکی این منطقه استفاده کنند.

در اوج رونق اقتصادی، دریافت وام در دبی بسیار آسان و شرایط برای ساخت و ساز با سود قابل توجه فراهم بود. دبیر علائی یک ایرانی ۳۹ ساله چند آپارتمان به مساحت مجموع ۱۵۴۱ مترمربع در دبی خریداری کرده است. وی گفت: تا قبل از بحران می‌توانستی با خرید و فروش مسکن در دبی طی چند روز و حتی چند ساعت به سود کلانی برسی‌‌، اما اکنون چنین نیست.

دبیرعلائی در این باره گفت: من نمی‌توانم آپارتمان‌های خود را بفروشم. همچنین نمی‌توانم قراردادهای مربوط به ساخت آن‌ها را لغو کنم.

میرصوفی، یک کارگزار ایرانی مستغلات در دبی گفت: قیمت ویلا و آپارتمان در دبی از ژانویه ۲۰۰۷ دو برابر شده است، اما اکنون قیمت‌ها بیش از ۵۰‌درصد کاهش داشته است.

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند قیمت املاک دبی در ماه دسامبر بیش از ۲۸‌درصد کاهش یابد. یک ایرانی دیگر از سرمایه‌گذاری در بخش مستغلات دبی ابراز پشیمانی کرد و گفت: پول من آن جا گیر کرده است و اگر نتوانم املاکم را به پول تبدیل کنم ورشکسته خواهم شد. نوری که مهندس کامپیوتر است با ابراز نارضایتی از وضعیت پیش آمده گفت: نه ویزایی، نه شغلی و نه حقوق کافی. وی که ۵۰ هزار دلار در دبی سرمایه‌گذاری کرده است افزود: هدف من کسب اقامت دائم بود، اما اکنون نه می‌توانم ویزای خود را تمدید کنم و نه می‌توانم اقساط آپارتمانم را بدهم.