گروه مسکن- لیلا درخشان: وزیر مسکن به تازگی در جمع خبرنگاران اعلام کرد: «اعضای تعاونی‌های مسکن مهر چنانچه موجودی بین ۸ تا ۱۰ میلیون تومان (برخی رسانه‌ها نوشتند ۸ تا ۱۲ میلیون) داشته باشند می‌توانند با تسهیلات ۱۴میلیونی که دولت اعطا می‌کند، ساخت مسکن مهر را شروع و به اتمام برسانند.» این گفته وزیر مسکن با آنچه برخی تعاونی‌ها هم اکنون به آن دچار شده‌اند، تا حدی در تناقض است.

خبرها حاکی از آن است که تعدادی از تعاونی‌های مسکن مهر زمین‌ها را تحویل گرفته‌اند، اما به دلیل قیمت‌هایی که سازندگان برای ساخت به آنها پیشنهاد می‌کنند و بالاتر از موجودی اعضا است، نمی‌توانند وارد مرحله ساخت شوند.

در همین رابطه با رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران گفت‌وگو کرده‌ایم تا حدود کارشناسی هزینه ساخت مسکن مهر مشخص شود. ایرج رهبر در این باره گفت: با ۲۶میلیون تومان اعتبار امکان ساخت و ساز واحدهای مسکونی طرح مهر وجود ندارد. وی افزود: سهم آورده اعضای تعاونی‌ها به طور متوسط ۵ تا ۶ میلیون تومان است که اگر اعضا حداکثر بتوانند ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان اعتبار بیاورند با وام‌ ۱۴میلیونی این رقم به حدود ۲۶ تا ۲۷میلیون می‌رسد که با آن امکان حداقل ساخت هم وجود ندارد. وی تصریح کرد: متراژ ساختمان در طرح مسکن مهر حدود ۷۵ متر مربع است و اگر ۲۵ متر مربع را نیز مشاعات به آن اضافه کنیم، جمعا ۱۰۰ متر می‌شود که ساخت این متراژ اعتباری بالغ بر ۴۰میلیون تومان نیاز دارد. رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران تاکید کرد: اگر فرض کنیم اعضای مسکن مهر ۱۲میلیون سهم آورده خود را برای ساخت و ساز آماده ‌کنند و ۱۴میلیون تومان نیز وام دریافت کنند جمعا حدود ۲۶میلیون تومان می‌شود و با توجه به اینکه حداقل ساخت مسکن در این طرح ۴۰میلیون تومان اعتبار می‌خواهد جمعا ۱۵میلیون تومان برای ساخت و ساز در این طرح کسر اعتبار برای اعضا ایجاد خواهد شد.