سایه سرد رکود بر ستارخان
ستون نبض بازار براساس یافته‌های خود از حدود قیمت مسکن در مناطق مختلف و همچنین کسب اطلاع از برخی بنگاه‌های املاک و فروشندگان؛ حدود قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در محله‌های مختلف تهران را منتشر می‌کند تا با مقایسه این قیمت‌ها با قیمت‌های ابتدای سال (زمان اوج گرانی مسکن) نشان دهد بازار مسکن در این روزها و ماه‌ها دچار تحول اساسی شده است.

بدیهی است فروشندگان و به‌خصوص خریداران مسکن نباید صرفا به این قیمت‌ها استناد کنند و باید برای خرید ملک در یک محله از تمام بنگاه‌های املاک موجود در آن محل درباره قیمت‌ها تحقیق و پرسش کنند تا بتوانند پایین‌ترین قیمت را برای خرید انتخاب کنند.قیمت‌های پیشنهادی در ستون نبض بازار بسته به اطلاعاتی که بنگاه‌های معاملات مسکن و فروشندگان ارائه می‌کنند، ممکن است کمی بالاتر از عرف قیمت منطقه یا حتی پایین‌تر از آن باشد. ضمن اینکه قیمت پیشنهادی در زمان انجام معامله ۲۰ تا ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند.اکیدا توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید ملک دارید بعد از مطالعه قیمت‌ها در این ستون، حتما از کلیه آژانس‌های مشاور املاک در محله موردنظرتان درباره قیمت‌ها تحقیق کنید. چرا که فعلا خواسته یا ناخواسته؛ درست یا غلط این بنگاه‌ها هستند که قیمت مسکن را تعیین می‌کنند. البته بعد از تعیین قیمت اگر متقاضیان خرید استقبالی از قیمت‌ها نکنند، فروشنده و بنگاه‌دار مجبور می‌شوند قیمت را پایین و پایین‌تر بیاورند. همان اتفاقی که طی دو سه ماه گذشته در بازار مسکن افتاد.
***
گروه مسکن- مهدیس فرقانی: در‌حال‌حاضر بازار مسکن با رکود نسبی همراه شده است؛ چرا که تحقیقات میدانی هر روزه خبرنگار روزنامه دنیای‌اقتصاد در رابطه با وضعیت بازار مسکن مناطق مختلف در انتها به حکم فرمایی رکود مواجه می‌شود.ستارخان هم یکی دیگر از مناطقی است که در زیر سایه سرد رکود واقع شده است. برخی از مشاوران املاک این منطقه اظهار می‌کنند که به علت وضعیت بد بازار، اکثر فروشندگان به علت نیاز مالی، واحدهای فروشی خود را زیر قیمت منطقه می‌فروشند، اما از آن طرف فروشندگانی که عجله‌ای برای فروش واحدهایشان ندارند آنها را اجاره می‌دهند یا بدون سکنه نگه می‌دارند.قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی محدوده ستارخان از سوی مالکان بدین شرح است:قیمت پیشنهادی هر متر مربع آپارتمان نوساز بین یک میلیون و ۹۰۰هزار تا ۲میلیون و ۳۰۰هزار تومان، قیمت پیشنهادی هر متر مربع آپارتمان چند سال ساخت بین یک میلیون و ۷۰۰هزار تا ۲میلیون تومان و قیمت پیشنهادی هر متر مربع ملک کلنگی بین ۲میلیون و ۵۰۰هزار تا ۳میلیون تومان است. طبق گفته برخی از مشاوران املاک ستارخان قیمت ملک نسبت به ۴ ماه گذشته به ازای هر متر مربع ۲۰۰هزار تومان کاهش داشته است.