در نخستین همایش معماری داخلی بر اصلاح قانون نظام مهندسی برای دفاع از معماری داخلی تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری فارس و به نقل از ستاد خبری نخستین همایش رسمی و تخصصی معماری داخلی، سلیمانی دبیر این همایش درباره اهداف برگزاری همایش گفت: مهم‌ترین هدف برگزاری این همایش آشنایی بیشتر مدیران اجرایی، سیاستگذاران و مردم با رشته معماری داخلی بود، به طوری که جامعه مهندسان معماری داخلی به دنبال گسترش کمی و کیفی این رشته است و تربیت نسل بعد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. جعفر وزیرزاده رییس هیات‌مدیره جامعه مهندسان معماری داخلی ایران به عنوان نخستین سخنران در این همایش گفت: جایگاه تخصص معماری داخلی در قانون نظام مهندسی مشخص نشده است.

وی افزود: بعد از تدوین قانون نظام معماری و ساختمان در سال ۱۳۵۲ و اصلاحیه بعدی آن در سال ۱۳۵۶ و قانون صدور پروانه اشتغال برای حِرَف مربوط به ساختمان ، درخواست شد تا جایگاه تخصص معماری داخلی مشخص و پروانه اشتغال صادر شود که این اتفاق هنوز نیفتاده است.

وی افزود: به دلیل نداشتن شناخت کافی از نقش این تخصص در ساختمان، دفتر مطالعات نظام معماری از تعیین حقوق این تخصص ممانعت به عمل آورد.

وی به تلاش‌های صورت گرفته در زمان تدوین قانون جدید نظام مهندسی و کنترل ساختمان نیز اشاره کرد و گفت: این تلاش‌ها هم بی ثمر بود درحالی‌که حقوق برخی از رشته‌ها که به مراتب نقش کمتری در طراحی صنعت ساختمان دارند در قانون نظام مهندسی دیده شده بود، اما اثری از معماری داخلی وجود نداشت.

وزیرزاده تاکید کرد: اصلاح قانون نظام مهندسی و آیین‌نامه‌های اجرایی آن برای احقاق حقوق رشته معماری داخلی باید دنبال شود. حسن اصانلو رییس گروه معماری داخلی دانشکده سوره حوزه هنری نیز در همایش معماری داخلی گفت: طبق تفاهم نامه صورت گرفته بین دانشگاه سوره و دانشگاه قدیمی ساپینزای رم، اساتید ایرانی معماری داخلی، دوره دکترای این رشته را می‌گذرانند. در پایان این همایش از اساتید و پیشکسوتان رشته معماری داخلی تقدیر شد که افراد تقدیر شده شامل جعفر وزیرزاده رییس هیات مدیره جامعه مهندسان معماری داخلی ایران، خانم کاتب استاد دانشگاه، فریدون کسرایی برنده جوایز ملی و بین‌المللی معماری و معماری داخلی، حسن متقی مجری پروژه‌های ویژه و عضو هیات علمی دانشگاه و مهندس حسن وزیری از اساتید پیشکسوت بودند.

نخستین همایش رسمی و تخصصی معماری داخلی روز پنجشنبه در تالار اندیشه حوزه هنری با حضور سفیر ایتالیا در ایران، اساتید دانشگاه و دانشجویان معماری داخلی برگزار شد.