مسکن در محله نیرو هوایی
گروه مسکن- مهدیس فرقانی: خیابان نیرو هوایی به هشت خیابان اصلی تقسیم می‌شود که اکثر فرعی‌های این خیابان‌ها با شماره نام‌گذاری شده‌اند. در این میان خیابان‌های اول تا ششم نیروی هوایی بهترین خیابان‌ها برای سکونت از سوی برخی مشاوران املاک پیشنهاد می‌شوند؛ چرا که متراژ زمین‌های قطعه‌بندی شده در این خیابان‌ها 300 متر مربع است و واحدهایی با کمتر از این متراژ به ندرت دیده می‌شوند. افراد ساکن در این خیابان‌ها از ساکنان قدیمی و اصیل این منطقه به حساب می‌آیند و اکثر ساکنان را بازاریان منطقه تشکیل داده‌اند.

ستون نبض بازار براساس یافته‌های خود از حدود قیمت مسکن در مناطق مختلف و همچنین کسب اطلاع از برخی بنگاه‌های املاک و فروشندگان، حدود قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در محله‌های مختلف تهران را منتشر می‌کند تا با مقایسه این قیمت‌ها با قیمت‌های ابتدای سال (زمان اوج گرانی مسکن) نشان دهد بازار مسکن در این روزها و ماه‌ها دچار تحول اساسی شده است.
بدیهی است فروشندگان و به خصوص خریداران مسکن نباید صرفا به این قیمت‌ها استناد کنند و باید برای خرید ملک در یک محله از تمام بنگاه‌های املاک موجود در آن محل درباره قیمت‌ها تحقیق و پرسش کنند تا بتوانند پایین‌ترین قیمت را برای خرید انتخاب کنند.
قیمت‌های پیشنهادی در ستون نبض بازار بسته به اطلاعاتی که بنگاه‌های معاملات مسکن و فروشندگان ارائه می‌کنند، ممکن است کمی بالاتر از عرف قیمت منطقه یا حتی پایین‌تر از آن باشد.
ضمن اینکه قیمت پیشنهادی در زمان انجام معامله
۲۰ تا ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند.اکیدا توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید ملک دارید، بعد از مطالعه قیمت‌ها در این ستون، حتما از کلیه آژانس‌های مشاور املاک در محله موردنظرتان درباره قیمت‌ها تحقیق کنید. چرا که فعلا خواسته یا ناخواسته، درست یا غلط این بنگاه‌ها هستند که قیمت مسکن را تعیین می‌کنند. البته بعد از تعیین قیمت اگر متقاضیان خرید استقبالی از قیمت‌ها نکنند، فروشنده و بنگاه مجبور می‌شوند قیمت را پایین و پایین‌تر بیاورند، همان اتفاقی که طی دو سه ماه گذشته در بازار مسکن افتاد.
***
طبق گفته مشاوران املاک، بافت محلی نیروی هوایی بافتی نوساز و بازسازی شده است و بر این اساس خانه‌های قدیمی‌ساز دیگر کمتر به چشم می‌خورند.
طبق اظهارات مشاوران املاک خیابان نیروی هوایی، قیمت‌های پیشنهادی برای فروش آپارتمان‌های مسکونی از سوی مالکان بدین شرح است:
قیمت پیشنهادی هر متر مربع آپارتمان نوساز بین یک میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، قیمت پیشنهادی هر متر مربع آپارتمان چند سال ساخت بین یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و قیمت پیشنهادی هر متر مربع ملک کلنگی بین ۲میلیون تا ۳میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. برخی از مشاوران املاک این منطقه در ادامه به خبرنگار روزنامه دنیای اقتصاد می‌گویند: بازار مسکن نیروی هوایی دچار رکود شدیدی شده است که این امر صورت نگرفتن ماه‌ها معامله در بنگاه‌ها را سبب شده است. این مساله در حالی است که قیمت ملک طی سه ماه گذشته ۲۰۰هزار تومان کاهش داشته، اما این کاهش قیمت تاثیر مثبتی بر وضعیت خرید و فروش بازار مسکن نداشته است.
در جداول زیر قیمت‌های پیشنهادی برای فروش و رهن و اجاره آپارتمان‌های مسکونی در محله نیروی هوایی درج شده است: