گروه مسکن- هیات دولت با تایید پیشنهاد رییس‌جمهور با تشکیل کارگروه ویژه سه نفره در بخش مسکن موافقت کرد.

ماموریت این کارگروه که سه عضو هیات دولت در آن هستند، ارائه مجوزهای خاص برای پرداخت تسهیلات مسکن به برخی اقشار جامعه است. این کارگروه متشکل از پرویز داوودی معاون اول رییس‌جمهور، شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی و محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی به عنوان نمایندگان ویژه رییس‌جمهور قرار است میزان تسهیلات و شرایط اعطای تسهیلات را تعیین کند.

همچنین تصمیماتی که توسط این کارگروه ویژه سه نفره درباره امور اجرایی موارد یاد شده اتخاذ شده، در حکم تصمیمات رییس‌جمهور و هیات‌وزیران است و با رعایت ماده (۱۹) آیین‌نامه داخلی هیات‌دولت قابل صدور خواهد بود.

معاون اول رییس‌جمهوری این مصوبه را برای اجرا به نهاد ریاست‌جمهوری، وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ کرده است.

براساس این گزارش، طرح‌های دولت در سال جاری، اجرای طرح‌های مسکن مهر، طرح‌های مسکن شهری، مسکن روستایی و مسکن ایثارگران است.

به گفته رییس کل بانک مرکزی طرح مسکن مهر به منظور تامین مسکن و سهولت دسترسی فاقدین مسکن به ویژه گروه‌های کم‌درآمد و حمایت از سرمایه‌گذاری در امر تولید و عرضه مسکن در کشور صورت می‌گیرد.

بهمنی یکی از اقدامات انجام شده در قالب طرح‌های مسکن دولت را تخصیص ۷۵۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی جهت اجرای طرح‌های مسکن دولت اعلام کرده است که تا نیمه آبان‌ماه بالغ بر ۱۴۶۴۲ میلیارد ریال قرارداد منعقد شده و ۱۲۳۲۳ میلیارد ریال پرداخت شده است.

رییس کل بانک مرکزی می‌افزاید: ابلاغ بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی مبنی بر تخصیص ۲۰درصد تسهیلات بانکی در بخش ساختمان و مسکن (ماده ۳) و اعطای تسهیلات بانکی صرفا برای احداث واحدهای مسکونی (ماده ۴)، تشکیل جلسات هفتگی شورای مسکن و پی‌گیری مقامات عالی اجرایی در این خصوص، تشکیل جلسات هفتگی شورای مسکن در بانک مرکزی با حضور مسوولان اجرایی بانک‌های ذیربط و نمایندگان وزارتخانه‌های مسکن و شهرسازی و تعاون و پیگیری مشکلات اجرایی مربوطه از بانک‌ها (بالغ بر ۱۵ جلسه)، رفع موانع و مشکلات اعلامی از سوی بانک‌ها با دستگاه‌های ذیربط و پیگیری عملکرد بانک‌ها در این خصوص از دیگر اقدامات انجام شده در قالب طرح‌های مسکن دولت بوده است.