کارخانه و سوله چند؟

گروه مسکن- مهدیس فرقانی: کارخانجات و کارگاه‌ها بزرگترین تبعیدی به خارج از شهر هستند. شهرهای حومه تهران مانند: عباس آباد، نظرآباد، نظیرآباد، اشتهارد، هشتگرد، پاکدشت، شهریار، جاجرود، ساوه و خاوران که البته اکثریت این شهرها با پیشوند شهرک صنعتی شناخته می‌شوند مملو از کارخانجات و گارگاه‌ها هستند. قیمت‌گذاری بر روی کارخانجات وکارگاه‌ها براساس یکسری عوامل از جمله: متراژ زمین و سوله، میزان فاصله نسبت به جاده اصلی و تهران، نوع امکانات (آمپربرق، چاه آب، گازکشی و...)، وجود فضای مناسب برای بارگیری ماشین‌های صنعتی و رفت و آمد ماشین‌های سنگین تعیین می‌شود.

آگهی‌های درج شده مربوط به فروش کارگاه و کارخان بدین شرح است: در شهریار ۱۳۰۰متر زمین، ۵۰۰متر سالن، ۱۰۰متر اداری و ۵۰ آمپر برق به قیمت ۹۱۰میلیون تومان آگهی شده است.

از سوی دیگر کارخانه‌ای نوساز واقع در پاکدشت با ۵۰۰۰متر زمین، ۱۳۰۰متر سوله با کلیه امکانات به قیمت ۸۵۰میلیون تومان اعلام شده است. ۱۵۰۰متر زمین، ۸۸۰متر سوله، ۲۰۰متر اداری، فضاسازی شده با اتاق نگهبانی در شهر قدس به قیمت یک میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان پیشنهاد شده است.

برای فروش کارخانه‌ای با ۸۱۰۰متر زمین، ۱۲۵۰متر سالن صنعتی، ساختمان اداری،‌ انبار و برق صنعتی قیمت ۳میلیارد تومان درج شده است. از طرفی دیگر در شهرک صنعتی شمس آباد، ۳۶۰۰متر زمین، ۲۱۰۰متر سوله با کلیه امکانات به قیمت ۶۵۰میلیون تومان اعلام شده است. در پاکدشت ۹۰۰متر کارخانه، ۴۰۰متر سوله، ۷۰متر تجاری، ۳۰متر اداری، براصلی جاده خاوران و برق ۳ فاز به قیمت ۹۰۰میلیون تومان پیشنهاد شده است. یک آگهی با عنوان شهرک صنعتی عباس آباد با ۱۸۵۰ متر زمین، ۲ سوله ۵۰۰متری با کلیه امکانات به قیمت ۵۵۰میلیون تومان درج شده است.

یک مورد دیگر نیز با ۵۵۰۰ متر زمین، ۱۱۰۰متر سوله، ۱۷۰ متر ویلا، ۱۲۰متر دفتر اداری، ۳۰۰متر ناهار خوری با همه امکانات به قیمت ۲میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان آگهی شده است. در شهرک صنعتی اشتهارد فاز یک، ۳۶۰۰متر زمین، ۵۱۰متر سوله، جواز پلاستیک به قیمت ۲۶۰میلیون تومان پیشنهاد شده است.