دو شهرک مسکونی اطراف تهران ساخته می‌شود

«سلطان‌آباد ری» و «قشلاق خندان» از شهرهای جدید به پایتخت نزدیکترند

گروه مسکن- میترا یافتیان: به دنبال اعلام دولت مبنی بر ساماندهی و توسعه شهرک‌های مسکونی در حومه شهرها، سازمان مسکن و شهرسازی ساخت دو شهرک مسکونی اطراف تهران را تصویب کرد. «سلطان‌آباد ری» و «قشلاق خندان» دو شهرک مسکونی هستند که به زودی مراحل اولیه ساخت آنها در اطراف تهران آغاز می‌شود. سیاست جدید شهرک‌سازی که سال‌ها قبل در کشورمان اجرا و تجربه تقریبا موفقی را به جا گذاشته است، اکنون با هدف اسکان سرریز جمعیت کلانشهرها به اجرا در می‌آید. دکترابوالفضل مشکینی، رییس سازمان مسکن و شهرسازی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد در این باره گفت: زمین برای ایجاد شهرک‌های مسکونی باید خارج از حریم شهرها و بایر باشد. بنابراین در صورتی که در طرح‌های مکان‌یابی، مناطقی خارج از حریم شهرها برای شهرک‌سازی مشخص شود، مالک بخش خصوصی می‌تواند با کسب مجوز از دولت و نیز برخورداری از برخی تسهیلات با همکاری و مشارکت دولت برای ساخت شهرک مسکونی اقدام کند.

وی با بیان اینکه براساس قانون، استقرار سکونتگاه‌های جدید در محدوده مصوب طرح جامع استان تهران ممنوع است، یادآور شد: البته در بند «د» تبصره ۶ و نیز قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن گشایشی ایجاد شده تا در مناطقی خارج از حریم شهرها که زمین دولتی موجود نیست، دولت با مالکان بخش‌خصوصی به توافق برسد.وی ادامه داد: در این صورت قسمتی از این اراضی سهم دولت خواهد بود که از طریق اتحادیه تعاونی‌های مسکن و برای تکمیل ظرفیت سهمیه شهرستان‌ها واگذار می‌شود و مابقی نیز سهم مالک است.وی تاکید کرد: البته وقتی قطعه‌ای زمین در مطالعات مکان‌یابی برای شهرک‌سازی مناسب تشخیص داده و امتیاز مسکونی از سوی دولت برای آن صادر می‌گردد مالک آن اجازه فروش زمین را ندارد، بلکه باید ابتدا بسازد و بعد از تکمیل واحدها آنها را به فروش رساند.

وی در مورد تسهیلاتی که در این زمینه به بخش‌خصوصی داده می‌شود، توضیح داد: تسهیلاتی که برای شهرک‌سازی داده می‌شود، همانند ۹۹ساله‌ها است به طوری‌که ارائه تسهیلات بانکی ساخت بدون سپرده‌گذاری را دولت تضمین می‌کند. وی اظهار کرد: در حال حاضر ساخت ۲ شهرک در حومه شهر تهران مصوب شده که به لحاظ موقعیت قرارگیری، این شهرک‌ها نسبت به شهرهای جدید به تهران نزدیک‌ترند. مشکینی یادآور شد: شهرک مسکونی سلطان‌آباد در منطقه ری هم‌اکنون مصوبه شورای عالی شهرسازی را دارد، اما پروژه شهرک‌ مسکونی قشلاق خندان شهریار در شورای عالی معماری- شهرسازی در حال تصویب است. وی گفت: پیش‌بینی ما این است که حدود ۱۵هزار واحد در شهرک مسکونی سلطان‌آباد احداث شود تا بخشی از تقاضاهای محدوده‌ای را پوشش دهد.