پونک؛ ارزان اما راکد
ستون نبض بازار براساس یافته‌های خود از حدود قیمت مسکن در مناطق مختلف و همچنین کسب اطلاع از برخی بنگاه‌های املاک و فروشندگان؛ حدود قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در محله‌های مختلف تهران را منتشر می‌کند تا با مقایسه این قیمت‌ها با قیمت‌های ابتدای سال (زمان اوج گرانی مسکن) نشان دهد بازار مسکن در این روزها و ماه‌ها دچار تحول اساسی شده است.

بدیهی است فروشندگان و بخصوص خریداران مسکن نباید صرفا به این قیمت‌ها استناد کنند و باید برای خرید ملک در یک محله از تمام بنگاه‌های املاک موجود در آن محل درباره قیمت‌ها تحقیق و پرسش کنند تا بتوانند پایین‌ترین قیمت را برای خرید انتخاب کنند.
قیمت‌های پیشنهادی در ستون نبض بازار بسته به اطلاعاتی که بنگاه‌های معاملات مسکن و فروشندگان ارائه می‌کنند، ممکن است کمی بالاتر از عرف قیمت منطقه یا حتی پایین‌تر از آن باشد.
ضمن اینکه قیمت پیشنهادی در زمان انجام معامله۲۰ تا ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند.اکیدا توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید ملک دارید بعد از مطالعه قیمت‌ها در این ستون، حتما از کلیه آژانس‌های مشاور املاک در محله موردنظرتان درباره قیمت‌ها تحقیق کنید. چرا که فعلا خواسته یا ناخواسته؛ درست یا غلط این بنگاه‌ها هستند که قیمت مسکن را تعیین می‌کنند. البته بعد از تعیین قیمت اگر متقاضیان خرید استقبالی از قیمت‌ها نکنند، فروشنده و بنگاه مجبور می‌شوند قیمت را پایین و پایین‌تر بیاورند. همان اتفاقی که طی دو سه ماه گذشته در بازار مسکن افتاد.
***

گروه مسکن- مهدیس فرقانی: ستون امروز نبض بازار از محله‌ای که در بین چهار بزرگراه محاصره شده است درباره موقعیت و قیمت آپارتمان‌های آن گزارش داده است.
محله پونک به همراه کوچه و خیابان‌های اطرافش که به هر طرف انشعاب یافته‌‌اند در بین بزرگراه‌های یادگار امام، همت، ستاری و آبشناسان گسترده شده است و این مساله جزو یکی از مزایای این منطقه محسوب می‌شود؛ چرا که دسترسی ساکنان پونک را به دیگر مناطق آسان کرده است و از دیگر محاسن این منطقه می‌توان از وجود فضای سبز یا بوستان برای زیباسازی منطقه یاد کرد.
طبق گفت‌وگوهای انجام شده با برخی از مشاوران املاک پونک قیمت پیشنهادی آپارتمان‌های فروشی از سوی مالکان بدین شرح است:
قیمت پیشنهادی برای هر مترمربع آپارتمان نوساز بین دو میلیون و ۱۰۰هزار تا دو میلیون و ۶۰۰هزار تومان، قیمت پیشنهادی هر مترمربع آپارتمان چند سال ساخت بین یک میلیون و ۶۰۰هزار تا دو میلیون و ۲۰۰هزار تومان و قیمت پیشنهادی برای هر مترمربع ملک کلنگی بین سه میلیون و ۱۰۰هزار تا سه میلیون و ۹۰۰هزار تومان است.
مشاوران املاک در ادامه نیز اظهار می‌کنند که در حال حاضر بازار مسکن پونک با رکود همراه است، به طوری که یکی از مشاوران املاک منطقه می‌گوید: در طی دو ماه گذشته هیچ معامله‌ای در بنگاهشان انجام نگرفته است و از سوی دیگر می‌گوید در طول سه ماه اخیر قیمت هر مترمربع ملک حدود 500هزار تومان کاهش یافته، اما این کاهش قیمت تاثیر بسزایی برای تعداد عقد معاملات نداشته است. به طوری که گفته می‌شود در این منطقه از غرب تهران، خرید و فروش همچنان راکد است.