تعیین‌تکلیف شهرک‌های نیمه‌تمام

کمیسیون عمران اصل پیشنهاد دولت را قبول دارد

گروه مسکن - میترا یافتیان: وزارت مسکن و شهرسازی در صدد رسیدگی به وضعیت برخی شهرک‌های مسکونی موجود در کشور که سال‌ها است به دلیل برخی مشکلات حقوقی نیمه‌تمام مانده؛ برآمده است. وزارت مسکن که هم‌اکنون در تدارک تدوین راهنمای دستورالعمل شهرک‌سازی درکشور و ترویج این فرهنگ در شهرک‌های کوچک و نیز شهرهای بزرگ است تا اقدامی مکمل در راستای اجرای طرح مسکن مهر انجام دهد اخیرا پیشنهادی را مبنی‌بر افزودن یک تبصره به مصوبه سال ۶۱ مجلس شورای اسلامی مبنی‌بر قانون تکمیل نحوه استفاده از شهرک‌های مجتمع ساختمانی نیمه‌تمام و متوقف به مجلس ارائه کرد، اما با توجه به اینکه زمان اجرای این قانون ۵سال پس از تاریخ تصویب آن بود، افزودن تبصره به قانونی که زمان اجرایی آن به اتمام رسیده، مورد موافقت اعضای کمیسیون عمران مجلس قرار نگرفت و بنا شد دولت لایحه جدیدی در این ارتباط به مجلس بیاورد.

مهرداد لاهوتی، عضو هیات‌رییسه کمیسیون عمران مجلس در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد با اعلام این مطلب افزود: هم‌اکنون ۳۰شهرک مجتمع ساختمانی در کشور نیمه‌تمام است که قرار بود در زمان تاسیس این شهرک‌ها، زمین در تملک دولت باشد، اما ظاهرا پس از چند سالی، عده‌ای از مردم با ادعای مالکیت این زمین‌ها از وزارت مسکن شکایت کرده و رای به نفع این افراد صادر و وزارت مسکن در اغلب موارد محکوم شد.

وی افزود: از این رو براساس مصوبه قانونی مجلس در سال ۶۱ دولت قرار بود ظرف مدت ۳ تا ۵سال زمین این شهرک‌ها را در مواردی که مسکن و شهرسازی محکوم اعلام شده بود با پرداخت غرامت از محل اعتبارات دولتی به مالکان اصلی زمین‌ها، تملک کند، بنابراین با توجه به اینکه مصوبه مذکور در مدت زمان یادشده آن طور که باید و شاید اجرایی نشد، دولت فعلی خواستار افزودن یک تبصره به این قانون شد تا قابلیت اجرایی در زمان حال را داشته باشد، اما به دلیل اینکه زمان قانونی اجرای این مصوبه مجلس سال‌ها است اتمام یافته از این‌رو اضافه تبصره به این مصوبه امکان‌پذیر نبود و به همین دلیل کمیسیون عمران با این پیشنهاد موافقت نکرد.

عضو هیات‌رییسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه رد این لایحه به دلیل محتوای آن نبوده است،گفت: ما اصل پیشنهاد دولت را قبول داشتیم، اما چون قانون ملغی شده بود، اضافه کردن تبصره به آن بی‌معنی بود.

لاهوتی یادآور شد: البته قرار شد وزارت مسکن تحت‌عنوان دیگری لایحه‌ای را در این رابطه به مجلس ارائه کند تا تکلیف این شهرک‌ها در کشور مشخص شود.

وی در رابطه با روند بررسی لایحه پیش‌فروش ساختمان در مجلس نیز گفت: با توجه به طولانی بودن زمان بررسی مواد این لایحه قرار شد کمیته مسکن مجلس مواد این لایحه را بررسی و نتیجه نهایی را برای رای‌گیری و تصویب به کمیسیون عمران مجلس ارائه کند.به گفته وی قرار است بررسی نهایی جزئیات لایحه پیش‌فروش ساختمان هفته آینده در مجلس صورت گیرد.