خانه‌های نقلی: کوچک اماگران
ستون نبض بازار براساس یافته‌های خود از حدود قیمت مسکن در مناطق مختلف و همچنین کسب اطلاع از برخی بنگاه‌های املاک و فروشندگان؛ حدود قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در محله‌های مختلف تهران را منتشر می‌کند تا با مقایسه این قیمت‌ها با قیمت‌های ابتدای سال (زمان اوج گرانی مسکن) نشان دهد بازار مسکن در این روزها و ماه‌ها دچار تحول اساسی شده است.

بدیهی است فروشندگان و بخصوص خریداران مسکن نباید صرفا به این قیمت‌ها استناد کنند و باید برای خرید ملک در یک محله از تمام بنگاه‌های املاک موجود در آن محل درباره قیمت‌ها تحقیق و پرسش کنند تا بتوانند پایین‌ترین قیمت را برای خرید انتخاب کنند.
قیمت‌های پیشنهادی در ستون نبض بازار بسته به اطلاعاتی که بنگاه‌های معاملات مسکن و فروشندگان ارائه می‌کنند، ممکن است کمی بالاتر از عرف قیمت منطقه یا حتی پایین‌تر از آن باشد.
ضمن اینکه قیمت پیشنهادی در زمان انجام معامله ۲۰ تا ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند.اکیدا توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید ملک دارید بعد از مطالعه قیمت‌ها در این ستون، حتما از کلیه آژانس‌های مشاور املاک در محله موردنظرتان درباره قیمت‌ها تحقیق کنید. چرا که فعلا خواسته یا ناخواسته؛ درست یا غلط این بنگاه‌ها هستند که قیمت مسکن را تعیین می‌کنند. البته بعد از تعیین قیمت اگر متقاضیان خرید استقبالی از قیمت‌ها نکنند، فروشنده و بنگاه مجبور می‌شوند قیمت را پایین و پایین‌تر بیاورند. همان اتفاقی که طی دو سه ماه گذشته در بازار مسکن افتاد.
***
گروه مسکن - مهدیس فرقانی: سوژه گزارش امروز ستون نبض بازار آپارتمان‌هایی با متراژ‌های کمتر از ۴۰متر است. این نوع آپارتمان‌ها را بنگاه‌داران اصطلاحا خانه‌های نقلی می‌گویند.
شاید در ابتدا هنگامی که اولین خط این گزارش را خواندید زیرا لب زمزمه کنید که مگر در آپارتمان‌های 40متری یا در متراژ کمتر از آن می‌توان زندگی کرد اما از سوی دیگر شاید خوانند ستون نبض بازار شخصی باشد که قصد خرید واحد 40متری را دارد.
آپارتمان‌های نقلی را می‌توان نام مستعار واحدهایی با این متراژ گذاشت. خانه‌هایی که از نظر ظاهر نمای بیرونی و داخلی آپارتمان کوچک به قول خودمان جمع و جور هستند. در هر صورت امروزه با شرایط فعلی بازار مسکن از لحاظ نرخ قیمت فروش و اجاره بها با توجه به این که در طی چند ماه گذشته با کاهش همراه بود و دیگر آن قیمت‌های نجومی خود نمایی نمی‌کنند، گزارش‌ها از سطح شهر بیان کننده ناتوانی افراد برای خرید آپارتمان دلخواهشان است و دقیقا در این حین به این جمله می‌رسیم «داشتن خانه حتی به اندازه قوطی کبریت هم نعمت است.»
آپارتمان‌های 30 تا 40 متری را در اغلب محله‌های تهران می‌توان پیدا کرد اما وفور این واحدهای نقلی را می‌توان در مرکز و جنوب شهر به وضوح رویت کرد.
یکی از مزایای خرید این واحد‌های نقلی این است که اکثریت آنها با وام همراه هستند و این مساله شرایط را برای خریدار بسیار آسان‌تر جلوه می‌دهد.
طبق آگهی‌های درج شده در یکی از روزنامه‌ها قیمت پیشنهادی برای فروش آپارتمان‌هایی با متراژ کمتر از 40 متر بدین شرح است: