تخلفات ساختمانی از حد خطای مهندسی گذشت

شورای شهر بازنگری در فعالیت کمیسیون ماده ۱۰۰ را تصویب کرد

گروه مسکن- سخنگوی شورای شهر تهران با ابراز گلایه از افزایش بی‌رویه تخلفات ساختمانی در تهران، از تصویب تشکیل کمیسیونی متشکل از نماینده وزیر مسکن، نماینده وزیر کشور، نماینده رییس شورای شهر و شهردار تهران برای بازنگری در فعالیت کمیسیون‌های ده‌گانه ماده ۱۰۰شهرداری تهران در جلسه روز گذشته شورای شهر خبر داد. به گزارش دنیای اقتصاد، خسرو دانشجو، روز گذشته با حضور در جمع خبرنگاران با ارائه گزارشی از نتایج جلسه یک‌صدو چهل و چهارمین جلسه شورای شهر گفت: به دلیل کمبود وقت فقط در خصوص شرح وظایف کمیته هماهنگی فعالیت‌های کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ در شورای شهر صحبت می‌شد که بررسی و تدوین مراحل و راهکارهای ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در تهران بررسی و تدوین شیوه‌نامه هماهنگی بین عوامل مختلف ساخت‌و‌ساز جهت جلوگیری از تخلفات ساختمانی از جمله موارد مطروحه بود.

وی با بیان اینکه تخلفات ساختمانی در تهران از حد قابل انتظار و خطای مهندسی گذشته است، تاکید کرد: از این‌رو باید عوامل دخیل در ساخت‌و‌ساز که شامل شهرداری، مهندس ناظر و مالک است دور هم جمع شوند تا میزان تخلفات کاهش یابد. سخنگوی شورای شهر اظهار کرد: تدوین شیوه‌نامه صدور حکم و گزینش کارشناسانه ماده ۱۰۰، اجرایی کردن راهکارهای اجرایی کردن آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ و تدوین دستورالعمل چگونگی برخورد با افرادی که در اجرای حکم قانونی قصور داشته‌اند از جمله مسائلی بود که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: البته در محاکم قضایی برای اجرایی‌شدن یک رای روندی اندیشیده شده طوری‌که هم‌اکنون آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ به شهرداری ابلاغ می‌شود، اما ممکن است شهرداری آنها را ابلاغ کند و شاید اجرا نکند.

دانشجو یادآور شد: تدوین سیاست‌های کلان جهت ایجاد وحدت رویه در صدور آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ و هماهنگی با سایر سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط در ساخت‌و‌ساز از جمله مسائل مورد طرح در ستاد هماهنگی کمیسیون ماده ۱۰۰بود که در جلسه روز گذشته شورای شهر به تصویب رسید.

وی به اعتراض فرمانداری تهران به یکی از مصوبات شورا نیز اشاره کرد و گفت: اعتراض فرمانداری تهران در مورد مصوبه الزام شهرداری تهران به تسویه و وصول مطالبات املاک تصرفی واقع در طرح‌های عمرانی شهر تهران و تعیین تکلیف برای پرداخت سریع و با برنامه مبالغ این املاک به مردم بوده و طی آن فرمانداری‌ خواهان اضافه شدن یک بند به این مصوبه شورای شهر تهران برای پرداخت و تسویه حساب زمین‌های با کاربری فضای سبز و واقع شده در حریم شهر تهران شده است.

وی افزود: براین اساس مقرر شد شورای شهر تهران ضمن بررسی این درخواست و اعتراض فرمانداری تهران در کمیسیون تلفیق شورای شهر نسبت به اضافه شدن این بند به مصوبه اقدام کند و نتیجه نهایی آن را به شورای شهر تهران بیاورد.