جزئیات سود و زیان تسهیلات مسکن جوانان

با ۵۹ میلیون تومان در ۱۵ سال آینده شاید بتوان ۲ متر مسکن خرید

قبل از هرگونه محاسبه کافی است بدانید متوسط قیمت مسکن در ابتدای دهه ۷۰ در تهران متری ۷۰هزار تومان بوده که این رقم ۱۵ سال بعد (بهار سال ۸۶) به متری یک میلیون و ۳۶۰هزار تومان افزایش پیدا کرد

اگر فرض شود تورم مسکن از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۴۰۲ مطابق سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۶ پیش برود، در این صورت قیمت هر مترمربع مسکن در سال ۱۴۰۲، ۲۴میلیون و ۱۴۱هزار تومان خواهد بود فرید قدیری

حساب پس‌انداز مسکن جوانان یکی از انواع حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت است که دارنده حساب می‌تواند با رعایت قوانین سپرده‌گذاری مربوطه، بعد از مدت ۱۵سال کمک هزینه مسکن دریافت کند.

سقف‌ اعطای تسهیلات مسکن جوانان برای متقاضیانی که امسال افتتاح حساب کنند در پایان سال پانزدهم ۵۹میلیون تومان خواهد بود.

برای متقاضیانی که در سال جاری افتتاح حساب کرده باشند باید در سال اول ماهانه ۱۲هزار تومان، سال دوم ۱۳هزار تومان، سال سوم ۱۴هزار تومان، سال چهارم ۱۵هزار تومان، سال پنجم ۱۷هزار تومان، سال ششم ۱۹هزار تومان، سال هفتم ۲۱هزار تومان، سال هشتم ۲۳هزار تومان، سال نهم ۲۵هزار تومان، سال دهم ۲۷هزار تومان، سال یازدهم ۲۹هزار تومان، سال دوازدهم۳۱هزار تومان، سال سیزدهم ۳۳هزار تومان، سال چهاردهم ۳۶هزار تومان و سال پانزدهم ۳۹هزار تومان پرداخت کنند.

حداقل مدت انتظار برای استفاده از مزایای تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان پنج سال تمام از تاریخ افتتاح حساب‌ تعیین می‌شود و در صورت رعایت حداقل مبالغ واریزی ماهیانه طی مدت ۱۵سال (در مقاطع تعیین شده)، حداقل سقف تسهیلات متعلقه در پایان سال پانزدهم حدود ۵۱میلیون تومان تعیین می‌شود.حداکثر تسهیلات اعطایی با توجه به تقسیم‌بندی جغرافیایی (شهر تهران، شهرهای بزرگ و سایر شهرها) برای حساب‌های افتتاحی طی سال ۱۳۸۷ به ترتیب در پایان سال پانزدهم بالغ بر ۵۹، ۵۳ و ۵۱میلیون تومان است.

در پایان سال ششم به ترتیب بالغ بر ۲۸، ۲۲، ۱۹میلیون تومان و در پایان سال پنجم به ترتیب بالغ بر ۲۵، ۱۹ و ۱۶میلیون تومان تعیین شده است.آنچه که بانک مسکن برای نحوه سپرده‌گذاری حساب‌ پس‌انداز مسکن اعلام کرده به نظر شدنی و قابل تحقق است.

چرا که پرداخت ماهانه ۱۲هزار تومان این فرصت را برای جوانان فراهم می‌کند که حتی از پول تو جیبی‌شان این اقساط را پرداخت کنند. جالب آنکه تا ۱۵ سال آینده این اقساط فقط سه برابر رشد کرده و یک جوان صاحب این حساب در ۱۵سال آینده در حالی که صاحب شغل و درآمد شده به راحتی می‌تواند اقساط ۳۹هزار تومانی را بپردازد. اما نکته ظریف و قابل تامل ارزش وامی است

که صاحب سپرده بعد از ۱۵ سال عایدش می‌شود و اینکه در سال ۱۴۰۲ تسهیلات ۵۹میلیون تومانی برای خرید یک مسکن ۵۰متری موثر واقع می‌شود یا خیر؟

حدود این ارزش در این گزارش محاسبه شده است: قبل از هرگونه محاسبه کافی است بدانید متوسط قیمت مسکن در ابتدای دهه ۷۰ در تهران متری ۷۰هزار تومان بوده که این رقم در بهار سال ۸۶ به متری یک میلیون و ۳۶۰هزار تومان افزایش پیدا کرد.اکنون قیمت مسکن در سال ۱۴۰۲ به دو صورت قابل پیش‌بینی است. صورت اول براساس نرخ تورم عمومی و صورت دوم براساس افزایش قیمت مسکن در ۱۵ سال گذشته محاسبه می‌شود. علت انتخاب دو صورت این است که از سال ۱۳۷۰ تاکنون در برخی سال‌ها نرخ تورم عمومی با نرخ رشد قیمت مسکن به یک شکل ارزش پیدا نکرده است.

صورت اول: اگر فرض کنیم تورم در ۱۵ سال آینده سالی ۲۰درصد باشد و این رقم نه زیاد شود و نه کم، در این صورت در سال ۱۴۰۲ تورم نسبت به سال ۸۷ حدود ۱۴۴۱ خواهد بود. پس با احتساب متوسط قیمت کنونی مسکن براساس متری یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان، این رقم در سال ۱۴۰۲ (۱۵ سال دیگر) با توجه به نرخ تورم عمومی، متری ۲۳میلیون و ۱۰۰هزار تومان خواهد بود و در نتیجه در آن سال قیمت یک واحد مسکونی ۵۰متری، یک‌میلیارد و ۱۵۵میلیون تومان خواهد بود! همه این محاسبات در صورتی درست خواهد بود که نرخ تورم از امسال تا سال ۱۴۰۲، هر سال معادل ۲۰درصد نسبت به سال قبل باشد.

در این صورت آیا ۵۹میلیون تومان تسهیلات می‌تواند بخشی از هزینه‌های خرید یک واحد ۵۰متری را پوشش دهد؟

صورت دوم: در این روش حدود قیمت مسکن در ۱۵ سال آینده را بر اساس افزایش قیمت مسکن از ۱۵ سال پیش تاکنون محاسبه می‌کنیم. در اوایل دهه ۷۰ قیمت مسکن حدود ۷۰هزار تومان بود که در سال ۱۳۸۶ به متری یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان افزایش پیدا کرد. پس تورم مسکن در ۱۵ سال گذشته ۱۷۵۷درصد بوده است. حال اگر فرض کنیم نمودار افزایش قیمت از سال ۱۳۸۷ تا سال ۱۴۰۲ مطابق نمودار افزایش قیمت مسکن در فاصله سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۶ پیش برود، در این صورت قیمت هر مترمربع مسکن در سال ۱۴۰۲، رقمی معادل ۲۴میلیون و ۱۴۱هزار تومان خواهد بود و خریداران در آن سال باید برای یک ملک ۵۰متری حدود یک‌میلیارد و ۲۰۷میلیون تومان پول پرداخت کنند.محاسبات در هر دو صورت براساس آنچه که در دوران رکود و رونق مسکن در سال‌های گذشته انجام شده، نشان می‌دهد ۶۰میلیون تومان تسهیلات در ۱۵سال آینده کمک خیلی ناچیزی برای خرید مسکن خواهد بود. مگر آنکه نرخ تورم در کشور ما شیب منفی زیادی به خود بگیرد یا آنکه تسهیلات، حداقل ۱۵ برابر افزایش پیدا کند. از همه مهمتر اینکه وام ۱۸ میلیون تومانی خرید مسکن که در حال حاضر به متقاضیان (لزوما نه جوانان) پرداخت می‌شود معادل ارزش حدود ۱۰ متر مربع از یک ملک معمولی است. این در حالی است که با ۵۹ میلیون تومان در ۱۵ سال آینده شاید بتوان ۲ متر مربع مسکن خرید.