گروه مسکن- میترا یافتیان: بعد از ابلاغ طرح جامع تهران در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری که انتظار می‌رفت با اجرایی شدن طرح به عنوان سند بالادستی و تهیه و تصویب طرح‌های تفصیلی تغییر و تحولی اساسی و ملموس (بنا به گفته شهردار تهران) در پایتخت کشور اتفاق افتد اما نه تنها در صحبت‌های شهردار تهران بلکه در میان صحبت‌های برخی مسوولان دولتی به این طرح عظیم که بیش از ۳ سال زمان برای مطالعه، تهیه و تصویب آن صرف شد، اشاره‌ای نمی‌شود و هر از چند گاهی شنیده می‌شود که طرح در دست اقدام است. حال نمود بارز اجرای این طرح در کدام زمینه‌ها در حال پیگیری و تحقق است همچنان جای سوال است.

از سوی دیگر، همان گونه که از چندی پیش عدم تمایل شهرداری به اجرای طرح‌ جامع تهران شایعه شد، سخنان اخیر سخنگوی دولت صحت این شایعه را تا حدی قوت می‌بخشد چراکه بنا به گفته غلامحسین الهام، سخنگوی دولت قرار است طرح توسعه تهران به زودی اجرایی شود.

اگر این طرح همانند باغ شهرها بخواهد اجرایی شود آن چنان جای امیدواری نسبت به عملیاتی شدن آن نیست چراکه بعد از بیش از یک سال که از تصویب این قانون گذشت وزارت مسکن اعلام کرد همچنان طرح باغ‌شهرها در دست مطالعه است. همچنین چطور می‌شود که در این ماه‌های پایانی از سال که هنوز طرح مسکن مهر به بار ننشسته و نتایج مثبت آن بر بازار عرضه و تقاضای مسکن حادث نگشته، اجرای طرح‌هایی همچون مسکن اجتماعی، شهرک‌سازی و اخیرا توسعه تهران در دستور کار قرار گیرد.

با این وجود هنوز معلوم نیست به‌رغم طرح‌ جامع تهران که برای اداره هر چه بهتر این کلانشهر کشور و نیز جلوگیری از توسعه شهر تهران تهیه، تصویب و ابلاغ شده است، چرا از اجرای طرح توسعه تهران خبر می‌رسد.

ضمن اینکه اعلام این مطلب فلسفه وجودی شهرهای جدید را که در راستای توسعه منفصل شهرهای بزرگ است زیر سوال می‌برد.

البته این گمان نیز می‌رود که اعلام طرح‌ توسعه تهران که به دنبال آن مکان‌یابی و برای ساخت مسکن از سوی سخنگوی دولت عنوان شده، همان توسعه شهرک‌سازی در اطراف شهرهای بزرگ و کوچک کشور باشد و اعلام آن با عنوان جدید در شرایط کنونی صرفا برای تحرک‌بخشی به بازار راکد معاملات و تولید مسکن باشد.