سرچشمه؛ محله‌ای قدیمی با قیمت‌های استثنایی
ستون نبض بازار براساس یافته‌های خود از حدود قیمت مسکن در مناطق مختلف و همچنین کسب اطلاع از برخی بنگاه‌های املاک و فروشندگان، حدود قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در محله‌های مختلف تهران را منتشر می‌کند تا با مقایسه این قیمت‌ها با قیمت‌های ابتدای سال (زمان اوج گرانی مسکن) نشان دهد بازار مسکن در این روزها و ماه‌ها دچار تحول اساسی شده است.

بدیهی است فروشندگان و به خصوص خریداران مسکن نباید صرفا به این قیمت‌ها استناد کنند و باید برای خرید ملک در یک محله از تمام بنگاه‌های املاک موجود در آن محل درباره قیمت‌ها تحقیق و پرسش کنند تا بتوانند پایین‌ترین قیمت را برای خرید انتخاب کنند.
قیمت‌های پیشنهادی در ستون نبض بازار بسته به اطلاعاتی که بنگاه‌های معاملات مسکن و فروشندگان ارائه می‌کنند، ممکن است کمی بالاتر از عرف قیمت منطقه یا حتی پایین‌تر از آن باشد.
ضمن اینکه قیمت پیشنهادی در زمان انجام معامله ۲۰ تا ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند.اکیدا توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید ملک دارید، بعد از مطالعه قیمت‌ها در این ستون، حتما از کلیه آژانس‌های مشاور املاک در محله موردنظرتان درباره قیمت‌ها تحقیق کنید. چرا که فعلا خواسته یا ناخواسته، درست یا غلط این بنگاه‌ها هستند که قیمت مسکن را تعیین می‌کنند. البته بعد از تعیین قیمت اگر متقاضیان خرید استقبالی از قیمت‌ها نکنند، فروشنده و بنگاه مجبور می‌شوند قیمت را پایین و پایین‌تر بیاورند، همان اتفاقی که طی دو سه ماه گذشته در بازار مسکن افتاد.
***
گروه مسکن- لیلا درخشان: خیابان سرچشمه از جمله خیابان‌هایی است که واقع در حوالی محله بهارستان است. این خیابان چند ویژگی دارد که همین امر باعث شده است قیمت آپارتمان نوساز به طرز چشمگیری در مقایسه بر سایر مناطق تهران در آن ارزان باشد.
به اعتقاد بنگاه‌داران خیابان سرچشمه از آنجا که بافت مسکونی این محله یک دست نیست و تلفیقی از مسکونی و اداری است، همین امر جزو نقاط ضعف این محله محسوب می‌شود. از سوی دیگر ساکنان این محله افرادی با فرهنگ و قومیت‌های مختلف هستند و این ویژگی نیز از جمله نکات شاخص از نظر این بنگاه‌داران به شمار می‌رود. در مقابل این دو عامل دسترسی نامناسب این محله را نیز باید به عنوان نقاط ضعف آن اضافه کرد؛ به طوری که از آنجا که کوچه‌های این محله قدیمی هستند و بافت آن نیز فرسوده است، نتیجتا کوچه‌های آن تنگ و نامناسب است و در نتیجه رفت و آمد ماشین در این کوچه‌ها با دشواری فراوان همراه است.
مجموعه این مسائل باعث شده است که قیمت واحدهای مسکونی در این منطقه از کاهش بسیار چشمگیری برخوردار باشد. چرا که تقاضا در این محله به دلیل این ویژگی‌ها مطلوب و در برخی خیابان‌ها پایین است. به گفته بنگاه‌داران محله سرچشمه نوسانات اخیر بازار مسکن و سیر نزولی قیمت مسکن در این محله تاثیر به‌سزایی داشته است؛ به طوری که مترمربعی ۸۰۰هزار تومان در برخی از مناطق قیمت آپارتمان در مقایسه با اوایل سال‌جاری کاهش داشته است.
مشاوران فعال مسکن در این محله در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد تاکید می‌کنند که بازار مسکن در حال حاضر کاملا روند نزولی در پیش گرفته است، اما آنها هشدار می‌دهند با نزدیک شدن به اواخر سال و انباشت حجم تقاضا برای خرید مسکن، احتمال افزایش قیمت مسکن پیش‌بینی می‌شود. از این رو به اعتقاد آنان دولت باید با اخذ یک سری تدابیر و سیاست‌های بازدارنده برای جلوگیری از افزایش قیمت احتمالی بازار مسکن در نظر بگیرد.
بنگاه‌داران این محله هم‌سو با نظرات سایر بنگاه‌داران تاکید می‌کنند در حال حاضر بسیاری از خریداران به امید آنکه قیمت مسکن از آنچه که در حال حاضر است کاهش می‌یابد، خرید خود را به تاخیر می‌اندازند؛ اما به هر حال آنها با نزدیک شدن به شب عید به دلیل بیم از افزایش قیمت در سال بعد مجبور به خرید مسکن مورد نیاز خود می‌شوند و از آنجا که این تقاضا حالت انباشت پیدا می‌کند، همین امر خود ممکن است شوک ناگهانی به بازار مسکن وارد کند.
این بنگاه‌داران با صراحت از حاکمیت رکود صد درصدی بر بازار مسکن خبر می‌دهند و تاکید می‌کنند قیمت‌ها در این منطقه به طور ماهانه در سال جاری به سمت کاهش حرکت می‌کند.