بی‌اعتنایی بانک‌ها به یک دستورالعمل دولتی

کشمکش بر سر تخصیص تسهیلات به ساخت مسکن فقط به مسکن مهر محدود نمی‌شود. در حالی که از سال گذشته تاکنون بارها وزارت مسکن اعلام کرد از تولید صنعتی ساختمان حمایت خواهد شد و دستورالعملی نیز در خصوص ضوابط مورد قبول در تولید صنعتی مسکن و ساختمان دی‌ماه سال گذشته به اداره‌های مسکن و شهرسازی استان‌ها ابلاغ شد مبنی بر اینکه نظام بانکی تسهیلات لازم برای ساخت ۵۳۰هزار واحد مسکونی را فراهم می‌کند، اما تاکنون مالکان حدود ۱۱هزار واحد مسکونی به بانک‌ها برای جذب این تسهیلات معرفی شده‌اند. رییس هیات مدیره انجمن انبوه‌سازان در این باره به ایرنا گفت: نظام بانکی موضوع اولویت اعطای تسهیلات بخش مسکن به طرح مهر را به انحصار اعطای وام به این برنامه تعبیر کرده است. «ایرج رهبر» در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: بانک‌های تجاری از نیمه اسفند ماه سال گذشته برنامه اعطای تسهیلات ۱۴۰میلیون ریالی برای هر واحد مسکونی که از فناوری نوین استفاده می‌کردند، در دستور کار خود داشت، اما از نیمه مهرماه گذشته براساس دستور بانک مرکزی این تسهیلات فقط به طرح مسکن مهر اختصاص می‌یابد.

این مقام مسوول تصریح کرد: وزارت مسکن و شهرسازی در نامه‌ای خطاب به بانک مرکزی خواستار اولویت بخشیدن اعطای تسهیلات مذکور به طرح مسکن مهر شده بود، اما بانک‌های تجاری اعلام کرده‌اند که این تسهیلات فقط به طرح مسکن مهر پرداخت می‌شود.

رییس هیات مدیره انجمن انبوه سازان اضافه کرد: براساس بسته پیشنهادی بانک مرکزی در بخش ساختمان ۷۵تریلیون ریال اعطای تسهیلات ۱۴۰میلیون ریالی پیش‌بینی شده بود.

به گفته این کارشناس بخش مسکن، طرح مسکن مهر در زمان حاضر مرحله آماده سازی زمین را پشت سر می‌گذارد و قادر به جذب تسهیلات ساخت نیست و در مرحله پیشرفت ۲۰درصد از انجام کار، بخشی از تسهیلات جذب می‌شود و به این ترتیب منابع لازم نزد بانک‌های تجاری بلوکه خواهند شد.