کودتای مخملی در شهرداری تهران

حسن بیادی: «توافق» جایگزین «قوانین» در حوزه شهرسازی شده است

گروه مسکن- میترا یافتیان- تنها کمتر از یک هفته از هشدار دنیای اقتصاد درباره احتمال حاشیه‌نشین شدن طرح جامع تهران و بی‌اعتنایی مدیریت شهری به این طرح، موضوع طرح جامع، دیروز وارد مباحث شورای شهر شد و جمعی از اعضای شورا با انتقاد صریح به مدیریت شهری خواستار رسیدگی سریع به موضوع شدند. به گزارش دنیای‌اقتصاد، پیش از این و به دنبال طرح شکایات مردمی‌مبنی بر وجود برخی تخلفات در بخش کمیسیون‌های ماده ۱۰۰، اعضای شورای شهر تهران بر آن شدند تا در اواخر خرداد ماه امسال گزارشی از عملکرد این کمیسیون تهیه و در صحن علنی شورا ارائه کنند؛ اما بنا به دلیل برخی ملاحظات از این تصمیم منصرف و بر آن شدند تا در قالب طرحی با عنوان ساماندهی اداره کل امور اجرایی ماده ۱۰۰ شهرداری تهران به وضعیت این اداره کل رسیدگی کرده و به بروز هرگونه تخلف احتمالی در این حوزه پایان دهند، اما به دلیل اینکه هنوز این طرح در شورای شهر تهران به تصویب نهایی نرسیده و در دست بررسی است و از طرفی تخلفات موجود در حوزه شهرسازی شهرداری تهران کما فی السابق در حال رخ دادن است، بالاخره روز گذشته ۲ تن از اعضای شورای شهر تهران در رابطه با برخی تخلفات در حوزه‌های مذکور شفاف‌سازی کردند.

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، حسن بیادی، نایب رییس شورای اسلامی‌شهر تهران در جریان برگزاری یکصد و چهل و یکمین جلسه علنی شورا در تذکری پیرامون عملکرد شهرداری تهران در حوزه شهرسازی اعلام کرد: متاسفانه در این حوزه شاهد یک سری توافقات غیر قانونی در حجم بالا هستیم و در این حوزه بیشتر دستورات و توافقات جای قوانین و مقررات را گرفته است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه زحمات زیادی برای تصویب طرح جامع در شورای دوم و سوم کشیده شد، باید طرح عظیم جامع و تفصیلی که سبب تحقق چشم‌انداز ۲۰ ساله تهران می‌شود، هر چه سریعتر اجرا شود و شورای شهر و شهردار باید در این زمینه کوشاتر باشد.

وی با تاکید بر اینکه حوزه شهرسازی یکی از تخصصی‌ترین واحدهای علمی‌و کیفی شهرداری است، اظهار کرد: در این برهه حساس که طرح‌های تفصیلی در حال تصویب است، لازم است روسای کمیسیون‌های سه گانه شورای شهر با مسوولان شهرداری زمینه مساعدی را برای تحقق طرح‌های جامع و تفصیلی فراهم کنند.

بیادی البته این پرسش را نیز مطرح کرد که عوارض پروانه‌های صادره بر چه مبنایی در حوزه شهرداری محاسبه و دریافت می‌شود و ادامه داد: عدم تصمیم‌گیری واحد در این حوزه کاملا مشخص است و عوارض پروانه‌های صادره به صورت توافقی دریافت می‌شود و تصویب شورای شهر در کار نیست.

نایب رییس شورای شهر با تاکید بر اینکه هنوز ارزش افزوده املاک در شورای شهر تهران به تصویب نرسیده است گفت: با وجود اینکه بسیاری از املاک از طرح‌ها خارج شده، مردم، شورا و شهرداری به دلیل اختلاف نظرها با مشکلات جدی مواجه هستند.

بیادی یادآور شد: در حوزه شهرسازی بیشتر دستورات و توافقات جای قوانین و مقررات را گرفته و ما شاهد توافقات غیر قانونی در حجم بالایی هستیم.وی با اشاره به راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک نیز گفت: لازم است در همین ابتدای کار نظارت دقیقی بر نحوه واگذاری این دفاتر انجام شود، از این رو باید برای پایان دادن به شایعات در نحوه انتخاب افراد در راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک، کمیسیون‌های عمران و برنامه و بودجه شورای شهر گزارشی از روند این بررسی‌ها به شورای شهر ارائه کنند.

چیستی تخلفات

وی با بیان اینکه کودتای مخملی در حوزه شهرسازی روی داده است، صراحتا اعلام کرد: براساس اخبار موثقی که به بنده رسیده، در برخی از محدوده‌های شهری برای املاک قولنامه‌ای پروانه صادر می‌شود که این موضوع مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند.

بنابراین گزارش، حمزه شکیب، رییس کمیسیون عمران و توسعه شهری شورای شهر تهران نیز طی تذکری درصحن علنی شورا گفت: همانطور که می‌دانید ما در شورای شهر طرحی با عنوان ساماندهی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری در دست تصویب داریم و شورا قرار است در رابطه با کمیسیون ماده ۱۰۰ و اینکه چه تغییراتی در آن انجام شود تا کارایی آن بهتر شود، تصمیم بگیرد. وی تصریح کرد: اما در حال حاضر مسوول کمسیون ماده ۱۰۰ تغییراتی را در میان کارشناسان و برخی پرسنل کمیسیون‌ها ایجاد کرده است، از این رو ما به شهردار اعلام کردیم وقتی می‌دانید که این موضوع در دستور کار شورا قرار دارد، چرا افراد و کارشناسان این کمیسیون را تغییر می‌دهید. وی با تاکید بر اینکه حوزه شهرسازی بسیار مهم، تخصصی و نرم‌افزاری است، اظهار کرد: نباید در این حوزه زمان را از دست داد؛ چرا که در صورت از دست دادن زمان نمی‌توان خسارت وارده را جبران کرد.

وی اذعان داشت: مادامی‌که در حوزه معماری و شهرسازی و عمران فارغ‌‌التحصیلان زیادی در مقاطع دکترا، فوق لیسانس و حتی لیسانس داریم، درست نیست که یک فرد فوق دیپلم مدیر کل بخشی از حوزه شهرسازی شهرداری تهران باشد.بر اساس این گزارش، در جلسه روز گذشته شورا، تقوی معاون حقوقی شهردار تهران نیز در واکنش به صحبت‌های این دو عضو شورا گفت: تقاضا دارم شورا فرصتی را فراهم کند تا معاون شهرسازی به همراه کارشناسان و معاونان خود برای تنویر افکار عمومی‌و پاسخگویی به مسائل و شائبه‌های به وجود آمده در شورای شهر حضور یابد.