فقط 1000 میلیارد تومان برای وام‌های 14 میلیونی

با جدیدترین تصمیم سیستم بانکی کشور تا آخر سال امکان ساخت ۷۰ هزار مسکن مهر وجود دارد

فریدقدیری

آن طور که قائم‌مقام وزیر تعاون اعلام کرده است، تامین منابع مالی توسط بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات ۱۴میلیون تومانی در مقایسه با محتویات تفاهمنامه سه ماه پیش بانک مرکزی با وزارت مسکن، ۸۷درصد کاهش پیدا کرده است. به گزارش دنیای اقتصاد، نیمه مرداد و در زمان ریاست مظاهری بر بانک مرکزی نشست مشترکی بین مدیران بانک‌های عامل، مسوولان وزارت مسکن و رییس بانک مرکزی برگزار شد و بعد از ارزیابی توان مالی بانک‌ها و نیاز پروژه ملی مسکن مهر به تسهیلات، اعلام شد: «۷۲۰۰میلیارد تومان اعتبار برای طرح مسکن مهر در نظر گرفته می‌شود.»

در آن نشست حتی سهمیه بانک‌ها نیز ابلاغ و دستورالعمل مربوطه تهیه و تدوین شد.

اما در حالی که طی سه ماه گذشته اغلب تعاونی‌های مسکن مهر و مسوولان ارشد وزارت مسکن نسبت به عدم‌همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات گلایه داشتند و اخیرا اعلام شده بود مشکل حل شده است، روز گذشته قائم‌مقام وزارت تعاون به خبرگزاری فارس گفت: «بانک مرکزی برای سال جاری ۵۰۰میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات مسکن مهر در نظر گرفته است.»

سیدعلی علوی افزود: «بانک مرکزی برای پرداخت تسهیلات به مسکن مهر حدود ۵هزار میلیارد ریال اختصاص داده است و قرار است بانک‌ها نیز با آورده خود این رقم را به دو برابر افزایش دهند و در اختیار اعضای تعاونی‌های مسکن مهر قرار دهند.»

به گزارش دنیای اقتصاد، مجموع تامین مالی بانک‌ها رقمی معادل ۱۰۰۰میلیارد تومان می‌شود که این تنها ۱۳درصد از تعهد سه ماه پیش بانک مرکزی را شامل می‌شود.

اکنون دولت با آنچه بانک مرکزی پیش روی پروژه ملی مسکن مهر قرار داده، با هزار میلیارد تومان فقط می‌تواند به ۷۰هزار نفر وام ۱۴میلیونی بدهد.

این در حالی است که هم‌اکنون حدود ۲۰۰هزار نفر به مرحله ساخت رسیده‌اند و اگر وام به آنها داده نشود، حکم توقف پروژه برای آنها تلقی می‌شود.

همچنین تاکنون به بیش از یک میلیون‌و‌ ۲۰۰هزار نفر زمین ۹۹ساله تخصیص یافته است که این عده کثیر نیز تا چند ماه دیگر به صف انتظار تسهیلات خواهند پیوست.

چالش پیش‌روی مسکن مهر در حالی‌که پیش از این فقط به کندی کار در مراحل ثبت‌نام و دریافت زمین خلاصه می‌شد، اخیرا با عدم همکاری بانک‌ها با دولت، بسط پیدا کرده است. این درحالی است که با فرض قبول نظر عده‌ای که می‌گویند این برنامه‌های دولت - مسکن مهر - بوده که توانسته است التهاب بازار مسکن را آرام کند و قیمت‌ها را کاهش دهد، حال اگر همین برنامه دولت نتواند به سروسامان برسد، بازار در آینده با شوک‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

براساس این گزارش سیدعلی علوی، قائم مقام وزیر تعاون در خصوص پرداخت تسهیلات مسکن مهر بعد از وقفه ایجاد شده توسط سیاست‌‌های انقباضی بانک مرکزی گفت: از دو هفته پیش این کار شروع شده اما هنوز سرعت لازم را نگرفته است.

علوی بیان داشت: با توجه به اینکه پرداخت تسهیلات مسکن مهر به صورت مرحله‌ای و براساس پیشرفت کار انجام می‌شود، به نظر نمی‌رسد امسال همه تعاونی‌ها بتوانند ۱۴ میلیون تومان تسهیلات به ازای هر واحد مسکونی دریافت کنند، بلکه بسته به پیشرفت کار تسهیلات می‌گیرند.

وی گفت:‌ روند پرداخت تسهیلات تا دو هفته پیش بسیار کند بود، اما بعد از آن پرداخت شروع شده، با این حال به سرعت لازم و مورد نیاز وزارت تعاون نرسیده است.

قائم مقام وزیر تعاون با اشاره به اینکه تاکنون ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر متقاضی مسکن مهر در سایت وزارت تعاون ثبت‌نام کرده‌اند، گفت: از این تعداد تاکنون یک میلیون و ۵۶۰هزار نفر واجد شرایط شناخته شده و به وزارت مسکن و شهرسازی برای دریافت زمین در قالب تعاونی‌های مسکن مهر معرفی شده‌اند.

قائم مقام وزیر تعاون خبر داد: تاکنون زمین اجاره‌‌ای ۹۹ ساله به استعداد ساخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی تامین شده و در حال آماده‌سازی زمین قرار دارد.

علوی افزود: از این تعداد مراحل آماده‌سازی ۲۰۰هزار واحد مسکونی تمام شده و در مرحله عقد قرارداد و گرفتن جواز ساخت قرار دارند.

علوی خاطرنشان کرد: شرایط اولیه واجدان شرایط در مورد ۳ میلیون نفر بررسی شده و ۸۰۰ هزار نفر باقیمانده یا مراجعه نکرده‌اند و یا در مرحله بررسی شرایط قرار دارند، اما کل ثبت‌نام شدگان تا پایان امسال بررسی خواهند شد.

وی گفت: افراد ثبت نام شده یا در قالب شرکت‌های تعاونی مسکن مهر و یا به صورت گروهی(چند نفره) برای دریافت زمین دولتی اجاره ۹۹ ساله به سازمان زمین و مسکن معرفی می‌شوند.

علوی خاطرنشان کرد:‌ ثبت‌نام برای مسکن مهر بدون هیچ‌گونه محدودیتی همچنان ادامه دارد و مردم مراقب باشند به هیچ‌وجه پولی بابت ثبت‌نام پرداخت نکنند، مگر هزینه‌ وصل به اینترنت از طریق کافی‌نت که آن هم رقم ناچیزی است.

قائم‌مقام وزیر تعاون افزود: برای ثبت‌نام در سایت مسکن مهر هیچ واسطه‌ای لازم نیست و اگر افرادی با هر عنوان از مردم پولی دریافت کنند، کلاهبردار هستند که از عدم آگاهی مردم سوء استفاده می‌کنند.

وی در مورد مراحل پالایش ثبت‌نام شدگان گفت: این پالایش توسط هیات‌مدیره شرکت‌های تعاونی مسکن مهر، پردازش داده‌ها با بانک‌های اطلاعاتی موجود و انطباق با چهار شرط اولیه (نداشتن مسکن توسط متقاضی و همسر، ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا، متاهل و سرپرست خانوار و عدم استفاده از تسهیلات یا زمین دولتی) صورت می‌گیرد.

علوی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برای اثبات ۵ سال سکونت در شهر مورد تقاضا گواهی مدرک تحصیلی فرزند یا گواهی از محل کار و گواهی از مسجد محل به عنوان شاهد پذیرفته می‌شود.