ارزش زمین‌های 99ساله تقریبا صفر است

مدیر گروه برنامه‌ریزی شهری و منطقه‌ای پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس معتقد است هزینه احداث واحدهای مسکونی در شهرهای جدید ارزا‌ن‌تر از بافت‌های فرسوده است و وزارت مسکن و شهرسازی بخشی از طرح مهر را در این شهرها دنبال می‌کند. «مرتضی عزتی» در گفت‌وگو با ایرنا، اظهار داشت: هزینه احیای بافت‌های فرسوده بسیار بالاتر از شهرهای جدید (وزارت مسکن و شهرسازی) است؛ درحالی که در بسیاری از این شهرها، ارزش زمین برای هر مترمربع به طور متوسط ۵۰ تا ۱۰۰هزار ریال است.

شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران پیش از این اعلام کرده بود، برای نوسازی و بهسازی هر هکتار بافت فرسوده شهری باید ۸۰میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شود.

وزارت مسکن و شهرسازی در چارچوب برنامه واگذاری زمین به استعداد ساخت سالانه یک‌میلیون و ۵۰۰هزار واحد مسکونی سهم ۲۵درصدی این برنامه را به شهرهای جدید تحت پوشش خود واگذار کرده است. عزتی افزود: ساخت و ساز واحدهای مسکونی طرح مهر در اراضی صورت می‌گیرد که ارزش آن نزدیک به صفر است و این امر سبب می‌شود تا هزینه ساخت در اینگونه مناطق چندان شاخص نباشد. این استاد دانشگاه یادآور شد: نادیده گرفتن ارزش زمین در طرح مهر که خانه‌ها برای اجاره ۹۹ ساله به تعاونی‌ها واگذار می‌شود سبب کاهش قیمت تمام شده واحدهای احداثی خواهد شد. عزتی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش یک متر مربع زمین در برخی از شهرهای جدید کمتر از یک‌درصد ارزش زمین در شهر تهران است. وزیر مسکن و شهرسازی به تازگی اعلام کرد: متقاضیان مسکن مهر باید علاوه بر ۱۵۰میلیون ریال تسهیلات بانکی که از سوی دولت ارائه می‌شود، خود نیز ۸۰ تا ۱۰۰میلیون ریال نیز آورده داشته باشند.

عزتی اضافه کرد: طرح مسکن مهر می‌تواند به نوعی نیاز متقاضیان واقعی مسکن را پاسخگو باشد، اما فقدان مراکز اقتصادی، درمانی، فرهنگی و اجتماعی مورد نیاز در شهرهای جدید همواره یکی از دغدغه‌های ساکنان این مناطق محسوب می‌شود و پیامد جابه جایی‌های زیاد ساکنان این شهرها را به شهر مادر به دنبال دارد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: وزارت مسکن و شهرسازی در برنامه‌ریزی خود تلاش کرده تا بیشترین فضای لازم را برای ساخت‌وساز مسکن فراهم کند. سهم دولت از برنامه ساخت و ساز سالانه کشور سه تا پنج درصد اعلام شده و بقیه از سوی بخش‌خصوصی صورت می‌گیرد.