شهرداری طرح جامع تهران را اجرا می‌کند؟

اصرار مشاور شهردار تهران به عدم مخالفت قالیباف با طرح جامع

گروه مسکن- لیلا درخشان: در حالی که ناظران بیرونی از سردرگمی مشاوران و مجریان طرح جامع تهران حکایت می‌کنند و مسوول مستقیم پیگیری طرح جامع در شهرداری یعنی مرکز پژوهش‌‌های راهبردی شهر تهران هنوز هیچ برنامه‌ای برای پیگیری این طرح اعلام نکرده است، مشاور عالی شهردار تهران اصرار دارد که قالیباف مخالفتی با اجرای طرح جامع ندارد و آنچه در حال حاضر طرح جامع ازسر می‌گذراند نه تعویق و بلکه بررسی‌های کارشناسی است. دکتر محمدهادی موذن، مشاور عالی شهردار تهران درگفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد گفت: طرح جامع تهران به منظور اجرایی شدن باید تبدیل به طرح‌های تفصیلی شود. وی افزود: در حال حاضر تمام مسائل مربوط به این طرح در کمیسیون ماده ۵ بررسی شده است و در آینده نزدیک شاهد اجرای آن خواهیم بود. موذن در پاسخ به سوال دنیای‌اقتصاد مبنی بر اینکه شنیده شده که شخص شهردار علاقه‌ای به پیگیری طرح جامع تهران ندارد گفت: شدیدا این شایعات را تکذیب می‌کنم و همه می‌دانند که اگر پیگیری‌های شخص شهردار و تسلط ایشان بر مسائل نبود کار به این سرعت پیش نمی‌رفت.

وی تصریح کرد: البته در روند اجرایی کار یک سری ظرایف کاری وجود دارد و سند جامع تهران باید انعطاف‌هایی داشته باشد که همه این موارد لحاظ می‌شود و ما در آینده نزدیک شاهد ابلاغ همه این موارد خواهیم بود.در همین راستا یکی از دست‌اندرکاران طرح جامع در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: متاسفانه شهرداری تهران سازوکار منسجمی را که تحت عنوان نهاد تهیه طرح جامع وجود داشت از بین برده است و به جای آن نهادی تحت عنوان مرکز پژوهش‌های راهبردی شهر تهران به راه انداخته که این مرکز تاکنون عملا فقط عبارت از تشکیلاتی روی کاغذ بوده است. این کارشناس برنامه‌ریزی شهری اشاره کرد: حتی بعید است هنوز طرح جامع به مرکز پژوهش‌های راهبردی ارائه شده باشد. با توجه به اختلاف سلیقه شدید شهردار تهران با کنسرسیوم مشاوران تهیه‌کننده طرح جامع، طرح هنوز در اختیار عامل چهارم این پروژه بوده و هنوز برای اجرا به هیچ‌کدام از قسمت‌های شهرداری ابلاغ نشده است. وی تاکید کرد: به طور طبیعی انتظار می‌رود بخش‌های اجرایی شهرداری در برابر طرح جامع مقاومت داشته باشند اما واکنش سرد و منفی شهردار در برابر ا ین طرح قطعا این مقاومت را بیشتر دامن خواهد زد. وی گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بوده اجرای طرح از سال‌جاری آغاز شود اما در حالی که سال از نیمه می‌گذرد هنوز هیچ نشانه‌ای از تفاهم و تعامل بین شهردار تهران و تدوین‌کنندگان طرح جامع دیده نمی‌شود، حتی به گفته مدیر طرح جامع تهران همراهی اندکی نیز که تاکنون از سوی شهرداری در ارتباط با طرح جامع ابراز شده است، از سر اکراه و ناگریزی بوده است و به نظر می‌رسد شهردار تهران اراده جدی برای اجرای طرح جامع ندارد.

تبعات عدم اجرا

شهر تهران بهار امسال صاحب برنامه شد تا در سال جاری مدیران شهری برای اداره پایتخت با اتکا بر محتوای این برنامه، تهران را اداره کنند. اما سال از نیمه می‌گذرد و هنوز خبری از اجرای طرح جامع تهران نیست. تعویق در اجرای محتوای طرح جامع تهران چه به دلیل عدم تمایل شهرداری یا به دلیل فراهم کردن مقدمات اجرا باشد، کاملا به ضرر تهران و تهرانی‌ها است.

در طرح جامع تهران ضوابط و محدودیت‌های موثری برای ساخت‌وساز در تهران در نظر گرفته شده است که با اجرای آن اتفاق تازه‌ای در بخش مسکن خواهد افتاد. در طرح جامع تاکید شده با هر گونه تخلف در ساخت و ساز در حریم پایتخت برخورد جدی و همه جانبه و بدون اغماض می‌شود. همچنین هر گونه ساختمان‌سازی روی زمین‌های ناپایدار و مستعد لغزش محدود می‌شود و در کلیه ساختمان‌ها و تاسیسات زیربنای ضوابط طراحی و اجرای مربوط به حریم گسل‌های اصلی و فرعی باید اجرا شود. در طرح جامع سیاست‌های تشویقی برای تجمیع اراضی به ویژه در بافت‌های مسکونی در جهت کاهش سهم ریزدانگی پلاک‌های مسکونی دیده شده است تا از این طریق نوسازی بافت‌های فرسوده سرعت بگیرد. این سیاست‌ها شامل حمایت و نظارت بر نوسازی در بافت‌هایی است که نیازمند توان بخشی و مداخله محدود و با اعمال سیاست‌های تشویقی است.

بر اساس طرح جامع تهران تراکم ساختمانی مجاز و حداکثر حجم ساخت و ساز تا سقف تراکم تعیین شده در طرح تفصیلی تهران از ۸۰درصد تا ۴۴۰درصد (به جز در پهنه‌های ویژه بلند مرتبه) خواهد بود. اما احداث بنا در محله‌هایی از شهر که بیش از ۶۰درصد قطعات آن در طرفین گذرهای با حداقل ۱۲متر عرض بر مبنای ضوابط قبلی ساخته شده است، مطابق ضوابط قبلی (تراکم و طبقات) مجاز است.

از بابت اجرا خیالتان تخت باشد

مهندس مهدی چمران، رییس شورای شهر تهران نیز در این باره اظهار نظر کرد و گفت: طرح چنین موضوعی کاملا بیجا است و اصلا شهرداری چنین تصمیمی ندارد. ضمن این که شهرداری نمی‌تواند چنین تصمیمی داشته باشد؛ چرا که اجرای این طرح مصوب شورای‌عالی معماری - شهرسازی و شورای شهر تهران است. وی در گفت‌وگو با دنیای‌اقتصاد افزود: در حال حاضر نیز همه ما به ویژه شهردار تهران ایستاده‌ایم تا طرح جامع را به عنوان یک دستور و قانون جدید به خوبی اجرایی کنیم؛ بنابراین از این جهت خیالتان تخت باشد. دکتر حمزه شکیب، رییس کمیسیون توسعه و عمران شورای شهر تهران هم درباره شایعاتی مبنی بر عدم تمایل قالیباف به اجرای طرح جامع در تهران گفت این موضوع را برای اولین بار است می‌شنود چون با هر رویکردی که بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم اجرای طرح جامع به نفع شهرداری و مردم تهران است.وی تصریح کرد: شهردار تهران نیز علاوه بر استقبال از ایجاد نهاد برنامه‌ریزی طرح جامع، برای عملیاتی شدن این طرح تلاش می‌کند.

طرح تفصیلی خم رنگرزی نیست

در همین حال فرزان شیروان‌بیگی، مدیرکل دفتر ضوابط شهرسازی و معماری نیز در این راستا در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد گفت: طرح جامع برای اینکه به مرحله اجرایی برسد باید تبدیل به طرح تفصیلی شود. وی افزود: طرح تفصیلی هم تقریبا تهیه شده و توسط مشاوران مناطق شهرداری و اداره کل معاونت شهرسازی و معماری تحویل گرفته می‌شود و بعد از بررسی توسط کمیسیون ماده ۵ اجرایی خواهد شد. این مقام مسوول با تکذیب این شایعه که شهردار تمایلی به اجرای طرح جامع ندارد، تاکید کرد: حوزه معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران به جد مشغول به کار در این زمینه است. شیروان‌بیگی تاکید کرد: طرح جامع تهران هم که در سال ۱۳۳۹ به تصویب رسید تا مادامی که طرح تفصیلی آن آماده نشد به مرحله اجرایی نرسید و از این رو در حال حاضر نیز باید طرح تفصیلی نیز آماده شود تا طرح جامع اجرا شود. وی افزود: طرح تفصیلی خم رنگرزی نیست که خیلی زود آماده شود اما در حال حاضر نیز همزمان با طرح تفصیلی پیش می‌رود و اگر ۲ یا ۳ ماه دیگر نیز آماده شود مایه خوشحالی است.

باید طرح تفصیلی تهیه شود

از سوی دیگر سیدمصباح‌الدین متقی، مدیرکل ساختمان و معاونت شهرسازی شهرداری تهران نیز در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد در مورد علت تاخیر اجرای طرح جامع تهران به دنیای‌اقتصاد گفت: اجرای طرح جامع تهران منوط به تهیه طرح تفصیلی است. وی افزود: در واقع تا طرح تفصیلی تهیه و به مناطق ابلاغ نشود عملا امکان اجرای طرح جامع وجود ندارد. متقی تاکید کرد: قرار است تا آخر سال جاری طرح تفصیلی به کلیه مناطق شهرداری ابلاغ شود.