نیروی حرفه‌ای برای ساختمان‌سازی نداریم

رییس مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن گفت: نیروی حرفه‌ای در اجرای تکنولوژی‌های نوین ساختمانی در کشور نداریم.

محمود فاطمی عقدا، معاون وزیر مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو ایسنا اظهار کرد: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای در همین راستا آموزش‌های لازم در این زمینه را آغاز کرده است و سعی دارد با نهادینه‌ کردن این آموزش‌ها زمینه برای ارتقای صنعتی‌سازی ساختمان را ایجاد کند. وی افزود: به‌همین منظور تدوین شیوه‌های اجرای صحیح فن‌آوری‌های جدید ساختمانی را در کشور دنبال می‌کنیم که تاکنون شیوه‌نامه‌های اجرایی ۱۶ فن‌آوری آماده چاپ است.

فاطمی‌ عقدا با اشاره به اینکه نظارت‌های لازم در اجرای صحیح شیوه‌های فن‌آوری‌ نوین ساختمانی از سوی مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن انجام می‌گیرد، گفت: از سال گذشته به‌طور جدی سرمایه‌گذاری در صنعتی‌سازی ساختمان شروع شده است و اگر بخواهیم خوشبینانه نگاه کنیم کمتر از پنج‌درصد ساختمان‌ها به شکل صنعتی ساخته می‌شوند.

وی افزود: البته درگذشته شیوه‌های نیمه‌صنعتی در کشور وجود داشته است، اما باز هم به شکل سنتی اجرا می‌شدند و این مساله معضل اصلی صنعتی‌سازی در کشور به شمار می‌آید.

معاون وزیر مسکن با بیان اینکه لازمه صنعتی‌سازی کامل مدولارسازی اجزای ساختمان است، تصریح کرد: مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن نیز در این زمینه گام‌های اساسی برداشته است. امیدواریم زمینه ورود جدی به صنعتی‌سازی ساختمان فراهم شود؛ چراکه از سال آینده از ورود مصالح ساختمانی غیر استاندارد به بخش ساختمان جلوگیری می‌شود و در نهایت با شتاب دادن صنعتی‌سازی نه تنها کیفیت ساختمان ارتقا می‌یابد بلکه با افزایش تولیدات به سمت کاهش قیمت‌ها پیش خواهیم رفت.