سهم بخش خصوصی در ساخت‌وساز مسکن بیش از 95‌درصد است

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن گفت: «دولت در بخش مسکن نقش برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری را به عهده دارد و بیش از ۹۵‌درصد ساخت‌وساز مسکن به عهده بخش خصوصی است.»

«جواد حق‌شناس» در گفت‌وگو با ایرنا تصریح کرد: در دهه گذشته از نظر تولید و عرضه واحدهای مسکونی در سطح کشور، روند خوبی را شاهد بوده‌ایم و در بخش مسکن شهری، نرخ رشد سالانه ۲۵/۵‌درصد به ثبت رسیده است. وی افزود: «بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۷۵ آمار واحدهای مسکونی شهری بالغ‌بر شش میلیون و ۹۰۰هزار واحد مسکونی بود که در سال ۱۳۸۵ به رقم ۱۱میلیون و ۵۱۸هزار واحد رسید.»

شمار واحدهای مسکونی کل کشور در سال ۱۳۷۵رقم ۱۰میلیون و ۸۰۰‌هزار دستگاه بود که در سال ۱۳۸۵ به ۱۵میلیون و ۹۷۴هزار واحد رسید.

در عین حال آمار خانه های روستایی نیز در دهه گذشته نرخ رشد ۳۴/۱درصدی داشته واز سه میلیون و ۹۰۰هزار واحد مسکونی در سال ۱۳۷۵به چهار میلیون و ۴۵۶هزار دستگاه در سال ۱۳۸۵رسید.

حق‌شناس تصریح کرد تراکم خانوار شهر از ۱۴/۱در سال ۱۳۷۵ به رقم ۰۸/۱در سال ۱۳۸۵ رسیده است.

به گفته این مقام مسوول، آمار نشان می‌دهد نرخ رشد واحدهای مسکونی در سطح کشور از نرخ خانوارها جلوتر حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه دهک‌های درآمدی یک و دو حدود ۲۰‌درصد جمعیت کشور را تحت پوشش قرار می‌دهند، گفت: «تامین واحدهای مسکونی مورد نیاز این بخش را باید نهادهایی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره)، بهزیستی و خیرین مسکن ساز برنامه‌ریزی کنند.»

حق‌شناس، توسعه ساخت‌وساز صنعتی را برای تامین نیاز واحدهای مسکونی کشور مورد تاکید قرار داد و گفت: «امروزه ساخت‌وساز سنتی نمی‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه باشد.»

وزارت مسکن وشهرسازی به منظور پاسخگویی به نیاز متقاضیان مسکن برنامه واگذاری زمین به استعداد ساخت سالانه یک میلیون و ۵۰۰‌هزار واحد مسکونی را تحت عنوان «مسکن مهر» هدفگذاری کرده و تا شهریور ماه سال جاری زمین برای یک میلیون و ۲۷۳‌هزار و ۶۰۰‌نفر از متقاضیان واگذار شده است.

معاون مسکن شهری بنیاد مسکن اظهار امیدواری کرد نظام بانکی با تخصیص تسهیلات مقرر امکان سرعت گرفتن ساخت‌وساز مسکن مهر را فراهم سازد.