حجت‌الله درخشان‌نسب

برای اینکه دریابیم بین قیمت املاک تجاری و مسکونی تا چه حد تفاوت وجود دارد، کافی است از قیمت فروش مغازه در برخی نقاط تهران اطلاعات کسب کنیم. شاید کمی عجیب به نظر آید که فقط چند متر و چند سانت مغازه قیمتی نجومی معادل ۲میلیارد تومان دارد. اما تحقیقات دنیای اقتصاد حاکی است که در برخی از نقاط تهران و به‌ خصوص در مناطق تجاری نظیر بازار بزرگ تهران قیمت‌های مغازه سر به فلک می‌کشد به طوری که به عنوان مثال در یک آگهی‌فروش، برای ۶ متر مغازه در بازار عمده طلافروش‌ها قیمتی معادل یک میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان اعلام شده است.

در همان بازار بزرگ ۱۰ متر مغازه به قمیت ۲۴۰میلیون تومان از سوی فروشنده پیشنهاد شده است. نکته جالب در فروش مغازه‌های تجاری این است که حتی ۲ الی ۳ سانتی‌متر اضافه متراژ در افزایش قیمت آن تاثیر دارد به عنوان مثال در حوالی امیرکبیر سرقفلی مغازه‌ای با متراژ ۴ متر و یک سانت به قیمت ۲۲۰میلیون تومان پیشنهاد شده است.

اگرچه در قیمت فروش واحدهای مسکونی شاخص‌هایی نظیر نوع محله و قدمت و به قولی بالا و پایین شهر بودن تاثیر فزآینده‌ای دارد، اما این مساله در مورد قیمت فروش مغازه مصداق زیادی ندارد و قیمت مغازه در هر نقطه از تهران از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب گران است. به عنوان مثال در محله پیروزی ۱۱ متر فروشگاه لبنیاتی با ملکیت و لوازم ۷۰میلیون تومان برای فروش پیشنهاد شده است.

البته در یک جمع‌بندی می‌توان گفت بازار بزرگ، منیریه، بازار آهن، چهارراه استانبول، سه‌راه جمهوری و‌ ناصرخسرو از جمله مراکزی هستند که قیمت فروش مغازه در آنها در مقایسه با سایر مناطق گران‌تر است که البته این مسائل به خاطر مرکزیت تجاری این مناطق است که تاثیر فزاینده‌ای در قیمت فروش مغازه‌ها به جای گذاشته است.

به گزارش دنیای اقتصاد، بنابر آگهی‌های درج شده در روزنامه‌ها در محله مجیدیه شمالی، ۳۲ متر سرقفلی مغازه برای فروش ۱۶۰میلیون تومان پیشنهاد شده است.

بر همین اساس حوالی میدان ونک ۱۷ متر ملک و سرقفلی از سوی فروشنده ۶۷۰میلیون تومان پیشنهاد شده است. حوالی میدان رسالت سرقفلی ۱۰متر مغازه مترمربعی ۶میلیون و ۵۰۰هزار تومان برای فروش پیشنهاد شده است.

دو نبش بودن و دسترسی آسان و همچنین قرار گرفتن در بر بازار از جمله شاخص‌های تاثیرگذار در تعیین قیمت آن اعلام شده است.