رونق پیش‌فروش آپارتمان در شمال تهران

ستون نبض بازار براساس یافته‌های خود از حدود قیمت مسکن در مناطق مختلف و همچنین کسب اطلاع از برخی بنگاه‌های املاک و فروشندگان؛ حدود قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای مسکونی در محله‌های مختلف تهران را منتشر می‌کند تا با مقایسه این قیمت‌ها با قیمت‌های ابتدای سال (زمان اوج گرانی مسکن) نشان دهد بازار مسکن در این روزها و ماه‌ها دچار تحول اساسی شده است. بدیهی است فروشندگان و بخصوص خریداران مسکن نباید صرفا به این قیمت‌ها استناد کنند و باید برای خرید ملک در یک محله از تمام بنگاه‌های املاک موجود در آن محل درباره قیمت‌ها تحقیق و پرسش کنند تا بتوانند پایین‌ترین قیمت را برای خرید انتخاب کنند.

قیمت‌های پیشنهادی در ستون نبض بازار بسته به اطلاعاتی که بنگاه‌های معاملات مسکن و فروشندگان ارائه می‌کنند، ممکن است کمی بالاتر از عرف قیمت منطقه یا حتی پایین‌تر از آن باشد.

ضمن اینکه قیمت پیشنهادی در زمان انجام معامله

۲۰ تا ۳۰درصد کاهش پیدا می‌کند. اکیدا توصیه می‌کنیم اگر قصد خرید ملک دارید بعد از مطالعه قیمت‌ها در این ستون، حتما از کلیه آژانس‌های مشاور املاک در محله موردنظرتان درباره قیمت‌ها تحقیق کنید.

چرا که فعلا خواسته یا ناخواسته؛ درست یا غلط این بنگاه‌ها هستند که قیمت مسکن را تعیین می‌کنند. البته بعد از تعیین قیمت اگر متقاضیان خرید استقبالی از قیمت‌ها نکنند، فروشنده و بنگاه مجبور می‌شوند قیمت را پایین و پایین‌تر بیاورند. همان اتفاقی که طی دو سه ماه گذشته در بازار مسکن افتاد.

***

گروه مسکن- حجت‌الله درخشان نسب: همه چیز از شمال تهران شروع شد. پیش‌فروش مسکن را می‌گوییم. ۱۰ الی ۱۵ سال پیش‌ بود که برای اولین بار پیش‌فروش مسکن در میرداماد که به دلیل دسترسی مناسبش به هر طرف از سوی برخی از مشاوران فعال در امر مسکن قلب تهران نامیده شده آغاز شد و سپس آرام آرام به سایر مناطق تهران گسترش پیدا کرد. اما با این وجود هنوز پیش‌فروش مسکن در شمال تهران در مقایسه با سایر نقاط تهران از رونق بسیار گسترده‌ای برخوردار است. معمولا تا نام پیش‌فروش می‌آید، اطاله زمان تحویل ملک از سوی سازنده به عامل بازدارنده مهمی تبدیل می‌شود و همین امر باعث می‌شود که از پیش‌‌خرید ملک چشم‌پوشی کنیم. اما در این بین برخی از بنگاه‌داران در اقصی نقاط تهران و علی‌‌الخصوص شمال تهران که به دلیل همکاری چند ساله با سازنده طرف خود و کسب اطمینان از وی ضمانت کاری آنها را تعهد می‌کنند.

یک مشاور املاک در شمال تهران به خبرنگار دنیای‌اقتصاد می‌گوید: در‌حال‌حاضر در منطقه ظفر پیش‌فروش‌هایی که ۲ الی ۳ ماهه تحویل می‌شود، متر مربعی تقریبا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.

وی می‌افزاید: از سوی دیگر پیش‌فروش ساختمان‌هایی با مصالح مرغوب که تحویل آنها یک سال طول می‌کشد تقریبا متر مربعی ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وی تاکید می‌کند: ۱۰الی ۱۵ سال پیش اولین بار پیش‌فروش مسکن در شمال تهران و در مناطقی همچون ظفر و میرداماد باب شد و به خاطر پیشینه قدیمی انجام پیش‌فروش مسکن در شمال تهران بسیاری از مشاوران املاک فعال در این مناطق سابقه قدیمی در این زمینه دارند و در این راستا با سازنده‌هایی که امتحان خود را پس داده‌اند، اقدام به همکاری می‌کنند و همین امر می‌تواند به عنوان عامل مهمی در جلب اعتماد خریداران باشد.

به گفته این بنگاه‌دار مراحل قانونی پیش‌فروش مسکن به منظور جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی به گونه‌ای است که در مرحله اول قدر‌السهم زمین به نام خریدار ثبت می‌شود و در کنار فرم مبایعه‌نامه که از سوی اتحادیه برای پیش‌فروش آپارتمان تنظیم شده است، یک فرم پیش‌فروش نیز سازنده تنظیم می‌کند که شامل نوع مصالح، زمان‌بندی و ضرر و زیان‌های احتمالی است و سپس به امضای طرفین معامله می‌رسد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، وقوع حوادث احتمالی نظیر بیماری، مرگ و میر و ... برای سازندگان از جمله دغدغه‌هایی است که پیش خریداران از بابت آن اظهار نگرانی می‌کنند. در این بین بنگاه‌داران عقیده دارند که برای جلوگیری از ضررهای احتمالی ناشی از حوادث پیش‌بینی نشده، سازندگان باید متهد شوند که وراث آنها در صورت بروز حوادث احتمالی ساخت و سازهای آنها را بدون تاخیر انجام دهند.

گفتنی است بنابر آگهی درج شده در یکی از روزنامه‌ها شرایط پیش‌فروش ملک در فلکه دوم صادقیه - کاشانی برای آپارتمان ۷۰ متری، ۵۰ میلیون نقد، ۴۰ میلیون قسط و ۱۵ میلیون وام است. در همین حال پیش‌فروش آپارتمان ۹۰ متری ۵۲ میلیون نقد، ۵۷ میلیون قسط و ۱۵ میلیون وام، پیش‌فروش آپارتمان ۱۰۰ متری ۵۴ میلیون نقد، ۶۵ میلیون قسط با ۱۵ میلیون وام است.