مسوولان ساخت و ساز به وظایف خود عمل نمی‌کنند

عضو انجمن شرکت‌های ساختمانی با بیان اینکه عمر ساختمان‌ها در ایران به ۵۰ سال نمی‌رسد،گفت: عدم تعهد مسولان زیربط به اجرای مسولیت‌های خود در بخش ساخت‌وساز موجب شده است تا شاهد ساخت واحدهای فاقد استاندارد در کشور باشیم. محسن مقدس‌زاده در گفت‌وگو با برنا، با بیان اینکه استانداردهای لازم برای ساخت وساز به درستی اجرا نمی‌شود، افزود: متاسفانه از لحاظ رعایت ایمنی نظارتی بر روی فعالیت‌های ساختمانی وجود ندارد و عده‌ای که اجازه نظارت دارند پی‌گیر این مسائل نیستند، به طوری که اکثر ساختمان‌های معمولی و کم واحد فاقد ایمنی هستند.

وی با اشاره به اینکه تنها ساختمان‌های بلند مرتبه به دلیل سرمایه‌گذاری هنگفت برخی از شاخص‌های ایمنی را رعایت می‌کنند، اظهار داشت: بسیاری از ساختمان‌های ما به دلیل نبود استانداردهای لازم دارای عمر زیر ۵۰ سال هستند؛ این در حالی است که نظارتی نیز بر آنها نمی‌شود.

مقدس‌زاده ادامه داد: تعدادی از مهندسان ناظر که مسوولیت رسیدگی به ایمنی ساختمان را دارند امضا فروشی کرده و نظارت خود را به افراد فاقد صلاحیت می‌فروشند.

وی گفت: چنانچه ساخت‌وسازها توسط نظام مهندسی به طور کامل و درست اجرایی شود و ساخت و سازها به شرکت‌های پیمانکاری بزرگ و متعهد واگذار شود به طور حتم این نقیصه تا حدودی برطرف خواهد شد.

عضو انجمن شرکت‌های ساختمانی در خصوص بیمه ساخت‌وساز در کشور نیز اظهار داشت: هنوز فرهنگ بیمه در کشور نهادینه نشده است و شرکت‌های بیمه در این خصوص کوتاهی می‌کنند؛ چراکه نمی‌خواهند ریسک را بپذیرند.

مقدس زاده ادامه داد: بسازو بفروش‌ها به دلیل اینکه پرداخت بیمه را از دست دادن پول می‌دانند بنابراین تمایلی به انجام این کار ندارند؛ این در حالی است که بیمه‌ها نیز جوابگوی خسارات نیستند.

وی با اشاره به تجربه کشورهای اروپایی در استفاده از بیمه ساختمان گفت: این افراد آشنایی کاملی به بیمه دارند به طوری که بیمه‌گذار و بیمه گر تعاملی دو طرفه را میان خود ایجاد کرده‌اند.

عضو انجمن شرکت‌های ساختمانی با اشاره به اینکه اجرای پروسه بیمه ساخت‌وساز در کشور نیازمند هماهنگی دستگاه‌ها است، افزود: سازمان نظام مهندسی، شهرداری و بیمه؛ سه حلقه‌ای هستند که باید به صورت زنجیره‌ای در این باره اقدام کنند؛ اما هم‌اکنون هیچ یک به درستی به وظایف خودشان عمل نمی‌کنند.

وی ادامه داد: به طور مثال شهرداری که باید بستر لازم را برای صدور مجوز ساخت صادر کند آن قدر مساله ایجاد می‌کند که موجب تاخیر در اجرای بسیاری از پروژه‌ها می‌شود.

عضو انجمن شرکت‌های ساختمانی با بیان اینکه تعدادی از مهندسان ناظر دچار تخلف هستند،گفت: به همین دلیل تشکیلات بیمه نیز تمام اموری را که مهندسان ناظر اعمال کرده‌اند اجرا نمی‌کنند؛ چراکه عده‌ای از آنها به دنبال سود از این قضیه هستند.

مقدس‌زاده گفت: مبالغ پرداختی برای ساخت وساز در ایران برای بیمه کردن با توجه به کل ارزش ساختمان زیاد بالا نیست.