«CGT» چیست؟

Capital Gains Tax یا «CGT» به معنی مالیات بر افزایش ارزش یا مالیات بر سود سرمایه است.

در دنیا برای کنترل انگیزه‌هایی که به امید افزایش قیمت و کسب سود به جای سرمایه‌گذاری در تولید اقدام به خرید زمین و مسکن می‌کنند، مالیاتی تحت عنوان مالیات بر افزایش ارزش زمین و مسکن یا CGT وضع می‌شود. در این نوع از مالیات درصدی از «افزایش ارزش» معاملاتی زمین یا مسکن در هنگام نقل و انتقال از فروشنده به عنوان مالیات دریافت می‌شود.

اما در بسیاری از کشورها ملک اول افراد و همچنین تولیدکنندگان مسکن از این مالیات معاف هستند.

مثلا در انگلیس ملک اول در صورتی مشمول معافیت از مالیات CGT می‌شود که فرد مورد نظر هم مالک باشد و هم در ملک مورد نظر سکونت داشته باشد.

همچنین در مدت زمان مالکیت، ملک برای اهداف دیگری به جز کاربری مسکونی استفاده نشده باشد و مساحت کل ملک نیز از ۵هزار متر بیشتر نباشد. این میزان در قوانین کانادا ۵/۱ هکتار است.

در آلمان خانه‌های دوم افراد مشمول پرداخت مالیاتی تحت عنوان مالیات بر خانه‌های دوم و بیشتر می‌شوند و این مالیات بر همه نواحی به جز سه منطقه باواریا، سارالند و تورینگن اعمال می‌شود و درآمد آن به شهرداری شهری که ملک در آن قرار دارد، تخصیص می‌یابد.

در آمریکا نیز ایالت‌های مختلفی اقدام به وضع مالیات بر ارزش ملک می‌کنند. به عنوان مثال در ایالت نیوجرسی آمریکا مسکن مصرفی و اول افراد مجرد تا ارزش ۲۵۰هزار دلار و مسکن اول و مصرفی افراد متاهل تا رقم ۵۰۰هزار دلار از مالیات بر افزایش ارزش معاف است.

در کشور ما قرار است شکلی متفاوت از CGT در حوزه خرید و فروش ملک از چندماه دیگر اجرا شود.