مسیر پرداخت تسهیلات ساخت مسکن مسدود شد

بی‌مهری بانک‌ها به مسکن مهر ادامه دارد

گروه مسکن - تاثیر منفی رکود بازار مسکن بر بخش ساخت‌و‌ساز، رویت شد.

بانک‌ها که از ابتدای سال رغبتی به پرداخت تسهیلات ساخت مسکن نداشتند طی یک ماه گذشته مسیر هدایت وام‌های بانکی به حوزه ساخت‌و‌ساز را تقریبا مسدود کرده‌اند. ادامه این وضعیت می‌تواند ساخت مسکن را در کشور به‌طور کامل متوقف کند. خبرهای رسمی از میزان صدور پروانه ساختمانی در ۴ماه اول سال حاکی است حجم صدور پروانه نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش همراه بوده است.آیا بانک‌ها از ترس اینکه امسال، سال رکود مسکن است و سودی در این بازار عایدشان نخواهد شد، با ساختمان‌سازها قهر کرده‌اند؟

برخی انبوه‌سازان در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد در این‌باره اینگونه پاسخ داده‌اند: «طی چند ماه گذشته در برخی شعب بانک‌های دولتی درخواست اخذ تسهیلات ساخت ارائه کرده‌ایم، اما هربار که مراجعه می‌کنیم می‌گویند هنوز تامین اعتبار نشده است.»البته توجیه عدم تامین اعتبار برای بحث وام ساخت نمی‌تواند منطقی و قابل قبول باشد، چرا که براساس بسته سیاستی بانک مرکزی باید در سال‌جاری ۲۰درصد از کل تسهیلات به بخش ساخت مسکن اختصاص پیدا کند. اما اینکه چرا این اتفاق هنوز نیفتاده را در یک جمله می‌توان خلاصه کرد: «رکود بازار مسکن ریسک سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ساختمانی را افزایش داده و حالا بانک‌ها تمایلی به پرداخت تسهیلات به بخشی که سود در آن تضمین نیست، را ندارند.»

رییس انجمن انبوه‌سازان مسکن روز گذشته در این‌باره اعلام کرد: ۸۰درصد پروژه‌های ساختمانی تولیدکنندگان انبوه مسکن به دلیل همکاری نکردن بانک‌ها در ارائه تسهیلات در حال متوقف شدن است. مجتبی بیگدلی به ایسنا گفت: متاسفانه سیستم بانکی با تولیدکنندگان انبوه مسکن همکاری لازم را انجام نمی‌دهند و تسهیلات مورد نیاز را ارائه نمی‌دهند و به‌رغم تاکیدات رییس‌جمهوری باز هم بانک‌ها در این زمینه همکاری نمی‌کنند.

وی گفت: متاسفانه سیستم بانکی تصور می‌کند پروژ‌ه‌های ساختمانی یعنی مسکن مهر، این در حالی است که در کشور بخش عمده ساخت و ساز ها مربوط به پروژ‌ه‌های ساختمانی تولیدکنندگان انبوه مسکن است. رییس انجمن انبوه‌سازان خاطرنشان کرد: در حال حاضر طرح مسکن مهر نیز با مشکل مواجه شده است و پس از گذشت یک سال و نیم این طرح به نتیجه نرسیده است این در حالی است که طرح مسکن مهر یکی از ابتکاری‌ترین طرح‌ها از سوی رییس‌جمهوری برای رفع معضل بخش مسکن و یک طرح انقلابی است، اما به دلیل کارشناسی‌های غلط با مشکل مواجه شده است. بیگدلی با بیان این ادعا که بسیاری از زمین‌های واگذار شده مسکن مهر حتی به مرحله آماده‌سازی نرسیده‌اند، ابراز عقیده کرد: کارشناسی‌های غلط این طرح را به سمت نابودی کشانده و باید چاره اساسی برای آن اندیشیده شود؛ چراکه تعاونی‌هایی که حتی یک دقیقه سابقه مدیریتی در بخش مسکن ندارند نمی‌توانند از عهده کار به این بزرگی برآیند.

بی‌مهری به مسکن مهر

به گزارش دنیای اقتصاد موضوع پشت کردن بانک‌ها به ساخت‌و‌ساز فقط به انبوه‌سازان خلاصه نمی‌شود. بلکه بی‌مهری سیستم بانکی به طرح مسکن مهر هم بیشتر شده است.نظام بانکی کشور تاکنون به‌رغم پیگیری‌ها و تذکرات نمایندگان ویژه رییس‌جمهوری در امور مسکن، تنها به ۱۵درصد متقاضیان وام ۱۴میلیونی، تسهیلات داده‌اند و در مقابل، ۸۵درصد از تعاونی‌هایی که به مرحله ساخت رسیده‌اند به دلیل نپرداختن تسهیلات از سوی بانک‌ها با توقف پروژه روبه‌رو شده‌اند.البته هنوز اخبار توقف فعالیت ساخت مسکن مهر به صورت رسمی اعلام نشده، اما تذکرات پی‌در‌پی وزیر مسکن و پیش کشیدن موضوع عدم‌همکاری بانک‌ها با مسکن مهر توسط وی در تمام مصاحبه‌ها حاکی از ترسیم وضعیت فوق‌العاده در این پروژه ملی است.

مسکن روستایی درلیست انتظار

در همین حال، معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن نیز از ادامه روند کند پرداخت تسهیلات به مسکن روستایی خبر داد و گفت: اجرای برنامه ساخت واحدهای مسکن روستایی و بازسازی مناطق مسکونی خسارت دیده همچنان در انتظار پرداخت تسهیلات از سوی سیستم بانکی به سر می‌برند. عزیزاله مهدیان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: از ابتدای سال جاری عدم پرداخت تسهیلات از سوی سیستم بانکی امر بازسازی مناطق روستایی خسارت دیده بر اثر سیل و زلزله و نیز ساخت مسکن روستایی را به تعویق انداخت و با گذشت نیمی از سال این روند همچنان ادامه دارد.معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اعلام کرد: در حال حاضر رسیدگی به پرونده‌های ساخت مسکن روستایی در سیستم بانکی بسیار کند است، به نحوی که در مدت یک هفته کاری تنها به دو تا سه پرونده رسیدگی می‌شود.وی اظهار داشت: ادامه روند کند پرداخت تسهیلات بانکی علاوه‌بر تعویق اجرای برنامه‌های ساخت و بازسازی مسکن روستایی با ایجاد مشکلات عدیده برای روستائیان همراه شده و پرونده‌های ساخت همچنان در لیست انتظار رسیدگی و معرفی به بانکها جهت دریافت تسهیلات به سر می‌برند.

موضوع چیز دیگری است

ایرج رهبر رییس انجمن انبوه‌سازان استان تهران در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد با تایید اینکه عدم ارائه تسهیلات بانکی تا حد بسیار زیادی سبب توقف ساخت‌وساز در پروژه‌های انبوه‌سازی شده است، خاطرنشان کرد: معمولا انبوه‌سازان وقتی به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات مراجعه می‌کنند با پاسخ‌هایی نظیر کمبود اعتبار یا عدم ابلاغ آیین‌نامه جدید بانک مرکزی مواجه می‌شوند. این در حالی است که به نظر می‌رسد این دلایل بانک‌ها برای عدم پرداخت تسهیلات به انبوه‌سازان بیش از هرچیز بهانه باشد و گویا اصل مطلب مساله‌ای جدای از این است. وی گفت: در همین حال با این که براساس قانون تبصره ۶ برنامه بودجه سال ۸۶ همه بانک‌ها موظف به ارائه تسهیلات یارانه‌ای به انبوه‌سازان شدند، در حال حاضر فقط دو بانک در این زمینه انجام وظیفه می‌کنند.