بساط بساز و بندازها جمع می‌شود

گروه مسکن میترا یافتیان:- بالاخره پس از حدود یک سال و اندی که لایحه بیمه اجباری مسوولیت مجریان ساختمانی برای بررسی در کمیسیون‌های اصلی و فرعی مجلس هفتم و... اخیرا هم در مجلس هشتم، به چرخش و بررسی در‌آمد؛ قرار است طی ۳هفته آتی در صحن علنی مجلس این لایحه مطرح و در صورت کسب حدنصاب آرای موافق، به صورت قانون درآید.

با تصویب این لایحه در مجلس، سازنده و مجری ساختمان باید قبل از شروع به کار فعالیت خود را نزد یک شرکت بیمه‌ای، بیمه کند. در نتیجه شرکت بیمه نیز برای تایید ضمانت‌نامه‌های بیمه‌ای اقدام به بررسی و کنترل کرده و کلیه عوامل دخیل در یک پروسه ساختمانی اعم از پیمانکار، مهندس ناظر، سازنده مصالح ساختمانی تحت نظارت و بازرسی شرکت‌های بیمه در خواهند آمد و بدین‌ ترتیب حلقه‌ای از بازرسی و کنترل فنی در پروسه تولید و ساخت مسکن ایجاد می‌شود.

لایحه بیمه اجباری مسوولیت ساختمان در یک کلام باعث کاهش یکباره خطاها و حوادث ساختمانی خواهد شد.

حمیدرضا پشنگ، نماینده مردم و عضو کمیسیون مسکن و عمران در مجلس هفتم و هشتم طی گفت‌و‌گویی پیرامون این لایحه به دنیای اقتصاد گفت: کلیات این لایحه که عینا در کمیسیون عمران مطرح و به تصویب رسید ضمن اینکه گزارشات کمیسیون درباره لایحه مذکور نیز به هیات‌رییسه مجلس ارسال شده، تا طی ۳ هفته آینده درصحن علنی مطرح و تصویب شود.

وی با بیان اینکه این لایحه در جهت منافع خریداران مسکن است و با قانونی شدن آن، بسازبفروشان ضرر می‌کنند، گفت: هر بسازبفروشی باید بداند که با اجرای این لایحه کیفیت کار خود را ارتقا ببخشد در غیر این صورت ناخودآگاه از چرخه فعالیت در این حوزه حذف و عملا فعالیت آن‌ها تعطیل می‌شود.وی تصریح کرد: البته این نگرانی هم وجود دارد که فراهم نبودن زیرساخت‌های اجرای این لایحه در برخی استان‌ها باعث وقوع مشکلاتی شود.وی افزود: از جمله مهم‌ترین این زیرساخت‌ها درجه‌بندی نبودن مجریان ساختمانی در برخی از استان‌ها است در حالی‌که تحقق این امر، لازمه اجرای این لایحه است.