گروه مسکن: واپسین قدم‌ها برای انتشار اوراق رهنی مسکن در بازار سرمایه برداشته شد. پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه روز گذشته از به پایان رسیدن اقدامات اجرایی انتشار اوراق رهنی مسکن در بازار سرمایه خبر داد.

اوراق رهنی مسکن ابزار جدید برای تامین منابع مالی مورد نیاز ساخت مسکن است که براساس قانون بودجه ۸۶، باید سال گذشته منتشر می‌شد.

اما اکنون که حدود نیمی از روزهای سال ۸۷ گذشته آخرین تلاش‌ها برای انتشار این اوراق در حال انجام است. با انتشار اوراق مشارکت با نرخ سود بالا، بانک‌ها می‌توانند حجم زیادی وام و تسهیلات به سازندگان مسکن ارائه کنند.

قرار است تا ابتدای مهر اوراق در بازار سرمایه منتشر شوند.

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، مدیر پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار در این باره گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار تیرماه امسال مجوز کار را به طور رسمی صادر کرد. پس از آن اقدامات اجرایی و طراحی ابزارهای لازم انجام شد، به طوری که مقررات مربوطه تدوین و هم‌اکنون در سازمان بورس موجود است.

وی افزود: این در حالی است که بانک مرکزی درنظر دارد مقرراتی را به عنوان مقررات احتیاطی تدوین کند که پس از آن امکان انتشار اوراق رهنی مسکن میسر می‌شود. البته مقررات لازم در خصوص انتشار اوراق مشارکت رهنی مسکن در قانون بازار اوراق بهادار (مصوب آذرماه ۸۴) موجود است و بانک مرکزی بدون توجه به این مساله اقدام به تهیه مقرراتی با عنوان «مقررات احتیاطی» به منظور انتشار این اوراق کرده است.

علی سعیدی با بیان اینکه اوراق مشارکت رهنی در ایران و بازار ثانویه رهن در سطح بین‌المللی فصل مشترک بازار پول و سرمایه است، تصریح کرد: به همین دلیل باید مقررات مربوط در همه جنبه‌ها با هم و به‌طور مشترک پاسخگو باشد.

وی افزود: برخلاف برخی اظهارنظرها، انتشار اوراق مشارکت رهنی مسکن در هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی و مجوز انتشار صادر شد. نکته‌ای که در این بین وجود دارد، نرخ این اوراق است. به طوری که نرخ این اوراق باید جذابیت لازم را برای خریداران داشته باشد.

سعیدی تصریح کرد: برهمین اساس، باتوجه به تورم و نرخ بازدهی مورد انتظار سرمایه‌گذاران و فرصت‌های سرمایه‌گذاری مشابه مانند حساب‌های بلندمدت بانکی، نرخ اوراق رهنی باید به گونه‌ای تعیین شود که با استقبال مواجه شود.