فرید قدیری

خبر: مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش وام ساخت مسکن از ۱۸ به ۳۰میلیون تومان منجر به افزایش رشد نقدینگی در کشور خواهد شد. محمد رضا خباز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر افزود: دولت از طریق مهار نهاده‌های ساخت‌و‌ساز مانند آهن و مصالح ساختمانی می‌تواند بر مشکلات مسکن فائق شود.وی افزود: افزایش نقدینگی در جامعه باید با تولید مصالح هماهنگ باشد.خباز با اشاره به دو برابر شدن بودجه های عمرانی در دو سال اخیر بیان داشت: افزایش بودجه های عمرانی در سال ۸۶ به ۱۸هزارمیلیارد تومان و همچنین در سال جاری به ۲۴هزارمیلیارد تومان منجر به افزایش قیمت مسکن شد.

وی تاکید کرد: با توجه به موارد مطرح شده، افزایش وام بانکی باید تابعی از متغیرهای جامعه باشد و تنها با افزایش وام مسکن مشکل حل نخواهد شد.

نکته: به نظر می‌رسد اعلام مطلق درباره اینکه افزایش وام ساخت منجر به افزایش نقدینگی می‌شود به دلایل زیر صحیح نیست.

اول اینکه: بانک‌ها اصولا وام ساخت را فقط به دارندگان پروانه ساختمانی ارائه می‌دهند. پس پول در قدم اول به کسی که آماده ساختمان‌سازی است داده می‌شود. بانک‌ها در مراحل بعدی از طریق مراجعه ماموران خود به محل ساخت‌وساز روند خرج وام بر روی ساختمان را بازرسی می‌کنند. پس تا اینجا نیز احتمال صرف وام ساخت در مواردی غیر از عملیات ساختمانی بعید است.

دوم اینکه: وام خرید است که می‌تواند به افزایش نقدینگی در جامعه و از همه مهم‌تر به افزایش قیمت مسکن کمک کند نه وام ساخت. در حال حاضر مبلغ وام خرید ۱۸میلیون تومان است. حال اگر ارزش این وام دو برابر شود بلافاصله مالکان ارزش خانه‌هایشان را برای فروش به همین نسبت افزایش می‌دهند و در واقع نه تنها افزایش وام خرید به خانه‌دار شدن مردم کمک نمی‌کند، بلکه باعث گردش بیشتر پول در بازار مسکن و در نهایت افزایش نقدینگی می‌شود.

سوم اینکه: اگر مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس با توجه به دو نکته قبلی همچنان بر اعتقادشان تاکید داشته باشند، در این صورت می‌توان نتیجه گرفت این احتمال وجود دارد که برخی سازندگان با همکاری برخی بانک‌ها استفاده دیگری از وام ساخت مسکن می‌کنند.