براساس تحقیقی که از سوی وزارت مسکن و شهرسازی انجام شده است، کاهش تقاضا، موجب تعادل بین عرضه و تقاضا برای زمین و در نهایت مسکن در سطح کشور می‌شود. به گزارش ایرنا، در این تحقیق آمده است: در ایران کمبودی از نظر زمین وجود ندارد، بلکه با توجه به شمار جمعیت و حجم فعالیت‌های اقتصادی همواره مازاد زمین وجود دارد. براساس این تحقیق در سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی رشد زیاد جمعیت را شاهد بودیم، بدون اینکه حداقل به تناسب آن فضا تدارک دیده شود. در واقع زمین مسکونی مورد نیاز برای جمعیت جهت واگذاری مهیا نشد و این مهم موجب افزایش قیمت مسکن شد.

در این پژوهش آمده است: در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی در شرایطی که تقاضاهای جدیدی برای زمین در راستای تامین مسکن در کشور به وجود آمد، اما این امر بدون پاسخ ماند و همین امر افزایش قیمت مسکن را درکشور به دنبال داشت.جمعیت کشور طی دوره مذکور دو برابر شد و در حال حاضر ضمن تثبیت کامل جمعیت باید اندازه و قواره شهرها اصلاح شود و تحقق این مهم موجب توزیع مناسب جمعیت خواهد شد.

شهرهای کشور طی سه دهه گذشته پرجمعیت شده‌اند، اما این شهرها در مقایسه با شهرهای مشابه در سطح جهان هنوز کوچک هستند و سرانه زمین شهری در مقایسه با قبل از انقلاب کاهش یافته است.

بنابراین تحقیق، اندازه بهینه یک شهر را تنها بازار یا نظام عرضه و تقاضا باید تعیین کند و هیچ‌گونه نظام تصمیم‌گیری متمرکز دولتی و دستوری قادر نیست که اندازه بهینه یک شهر را تعیین کند.

وزارت مسکن و شهرسازی نیز اعلام کرده است که براساس تحقیق صورت گرفته در ارتباط با میزان تراکم نفر در کیلومتر مربع تهران، نشان دهنده بیشتر بودن تراکم آن نسبت به شهرهای اروپایی، آمریکایی و ژاپنی است.

این تحقیق که در فصلنامه اقتصاد مسکن وزارت مسکن و شهرسازی به چاپ رسیده، حاکی است: تهران با تراکم بالای ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع مواجه است.

در این تحقیق با مقایسه‌ای که صورت گرفته، ‌آمده است: تراکم شهرهای هند از تهران بیشتر است. به گونه‌ای که جمعیت آن حدود ۱۵ برابر کشورمان است، در حالی که دو برابر ایران مساحت دارد. تهران ۶۸۶ کیلومتر مربع مساحت دارد و جمعیت ثابت آن هفت میلیون و ۲۵۰ هزار نفر ذکر شده است.

مساحت ایران بیش از یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع است و آمار گواه آن است که ساکنان شهر تهران از نظر زمین شهری تخصیصی سهم ۴/۰ درصدی دارند و در واقع کمتر از نیم درصد از لحاظ زمین شهری، بهره‌مند هستند.

براساس این گزارش، متوسط تراکم ملی زمین در سطح کشور به میزان ۴۲ نفر در هر کیلومتر مربع است، اما در تهران این رقم ۲۵۰ برابر متوسط تراکم ملی می‌باشد.