اگر برای ساخت پول کم آوردیم، چه کنیم؟

عکس:آکو سالمی

متوسط قیمت زمین‌های ۹۹ساله متری ۱۵۰هزار تومان است

گروه مسکن- وزیر مسکن و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه احتمال دارد برخی متقاضیان مسکن مهر در اواسط کار با چالش تامین هزینه‌های ساخت روبه‌رو شوند، لذا اصلاحاتی را در مسکن مهر اعمال کردیم که به نفع مردم است. محمد سعیدی‌کیا، توضیح بیشتر درباره اصلاحات انجام شده در طرح مسکن مهر را در گفت‌وگو با روزنامه ایران (رسانه دولت) این‌گونه ارائه کرده است: «اصلاحاتی که در مسکن مهر صورت گرفته به نفع مردم است، به طوری که اگر متقاضی پول نداشته باشد و نتواند خانه‌اش را تکمیل کند، شرایطی را در نظر گرفته‌ایم تا بتواند از این مسیر عبور کند. اینجا چند مساله مطرح است، یکی حق حاکمیت که باید ساختمانی مقاوم، براساس اصول مهندسی و با نمای مناسب ساخته شود، سپس سفت‌کاری خانه با رعایت این اصول الزامی است، ولی با اصلاحات صورت گرفته الزام نازک‌کاری داخلی برداشته شده است. افراد می‌توانند گچ‌کاری بکنند یا نکنند، موکت نصب کنند یا خیر و به تدریج کارشان را تمام کنند.

اینها مسائلی است که در اختیار خودشان قرار داده‌ایم. این بخشنامه در دست تهیه است و با ابلاغ آن تعاونی‌ها می‌توانند براساس آن عمل کنند.

وی افزود: با هماهنگی‌هایی که با شهرداری انجام دادیم، قرار شده شهرداری‌ها براساس همین دستورالعمل پروانه پایان کار بدهند تا افراد بتوانند سند بگیرند و مسلما این اقدام می‌تواند از بسیاری از نگرانی‌های مردم بکاهد.

به مسکن مهر خوشبین هستم

وزیر مسکن در ادامه گفت‌وگو تاکید کرد: بنده به عنوان وزیر مسکن و شهرسازی کاملا به مسکن مهر خوشبین هستم. شخصا به کاری که عقیده نداشته باشم، نه وارد می‌شوم و نه در مورد آن صحبت می‌کنم. این طرح ایستادگی می‌خواهد، باید مدام دنبال کار را گرفت و خوشبختانه با همکاری خوب دو وزارتخانه مسکن و تعاون و استانداری‌های سراسر کشور برای اجرای آن یک عزم ملی به وجود آمده است. باید به این نکته اشاره داشت که اگر در واگذاری‌های مسکن مهر این امر را در نظر بگیریم که هر هکتار تقریبا اختصاص به ۷۰ تا ۸۰ واحد داشته باشد، با احتساب واگذاری زمین تاکنون ۱۹هزار هکتار زمین واگذار شده است که اگر قیمت حداقل هر متر آن را ۱۵۰هزار تومان در نظر بگیریم، می‌بینید چه سرمایه‌گذاری عظیمی در این بخش صورت گرفته است. بنابراین اگر می‌گویم کاملا خوشبین هستم، به استناد دلایل فنی و پشتوانه علمی است.

قیمت منطقه‌ای واقعی می‌شود

وزیر مسکن در ادامه گفت‌و‌گو به موضوع دریافت مالیات از معاملات مسکن اشاره کرد و گفت: متاسفانه خریداران وفروشندگان مسکن، مالیاتی پرداخت نمی‌کنند، بنابراین دولت مصوبه‌ای را تدوین کرد که بر اساس آن کسانی که شغلشان صرفا خرید و فروش مسکن است، به پرداخت مالیات مکلف شوند.

همچنین نرخ قیمت‌های منطقه‌ای املاک را که مالیات بر اساس آن تنظیم می‌شود، قرار است تغییر دهیم چون این نرخ‌ها خیلی کمتر از قیمت واقعی املاک است.وی افزود: هم‌اکنون نرخ‌های منطقه‌ای در معاملات مسکن ثبت می‌شود. در حالی که دو نفری که معامله می‌کنند، ملاک‌شان در زمان رد و بدل کردن پول، قیمت واقعی است و دقیقا به دلیل همین نقیصه مالیاتی که از معاملات مسکن اخذ می‌شود، واقعی نیست و در واقع حق مردم ضایع می‌شود. لذا بر اساس مصوبه شورای عالی مسکن از آذر ماه امسال نرخ واقعی معاملات جهت اخذ مالیات نقل و انتقال در دفاتر ثبت اسناد ثبت خواهد شد.