گروه مسکن - لیلا درخشان:‌ در حالی که شهردار تهران معتقد است ظرفیت‌های بسیاری در شهر تهران جهت درآمدزایی برای شهرداری وجود دارد و شناسایی این ظرفیت‌ها نیز امری ضروری است، اما گزارش‌های معاونت مالی و اداری شهرداری نشان می‌دهد ۷۰درصد از درآمدهای این نهاد عمومی به ساخت‌وساز وابسته است. درآمد شهرداری از محل عوارض و صدور پروانه ساخت جزو درآمدهای ناپایدار محسوب می‌شود؛ چرا که به محض رکود در بخش ساخت‌وساز شهرداری نیز با مشکل درآمدی مواجه می‌شود.

به همین خاطر است که معاون مالی و اداری شهرداری تهران روز گذشته در گفت‌وگوی اختصاصی با دنیای اقتصاد در این باره گفت: متاسفانه در حدود ۷۰درصد از درآمدهای شهرداری به حوزه ساخت‌وساز وابسته است. حسین محمد پورزرندی در حاشیه حضور در مرکز نظارت همگانی شهرداری تهران (۱۸۸۸) درآمدهای حاصل از پروژه‌های شهرداری تهران در حوزه ساخت‌وساز را شامل صدور پروانه ساختمانی پذیره نویسی قطع درخت و کمیسیون ماده ۱۰۰ دانست و اعلام کرد: اگرچه کل درآمدهای شهرداری وابسته به ساخت‌وساز است، اما خوشبختانه شهرداری در حدود ۲ سال است که فروش تراکم مازاد را تعطیل کرده است.

این مقام مسوول در ادامه از انتشار صورت‌های مالی تیرماه و تخصیص جایزه ویژه به شهروندانی که فیش‌های نوسازی را تا پایان شهریور پرداخت کنند، خبر داد و گفت: انتشار صورت‌های مالی تیرماه در راستای شفاف‌سازی عملکرد شهرداری تهران و عملی کردن قول شهردار تهران صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه گزارش صورت‌های مالی نشان‌دهنده درآمدها، هزینه‌ها، فعالیت‌های عمرانی و فرهنگ و... شهرداری تهران است، خاطرنشان کرد: براساس این گزارش تحلیل‌های نسبی عملکرد، صورت‌های مالی مقایسه‌ای، فعالیت دوره مالی و بازدهی منتهی به پایان تیرماه سال جاری منتشر شده است.

وی سپس در ادامه در جمع خبرنگاران در خصوص عوارض نوسازی سال‌جاری گفت: مطابق سال‌های گذشته چهار فیش شامل عوارض ملی و بدهی‌های سنواتی را برای مردم ارسال کرده‌ایم که در صورتی که فیش‌ها حاوی اشکالاتی باشند، شهروندان می‌توانند به اداره کل درآمد شهرداری مرکز یا ادارات درآمد مناطق شهرداری‌ها مراجعه کنند و اقدام به اصلاح آنها کنند. معاون مالی و اداری شهرداری تهران در ادامه گفت: اگر شهروندان تهرانی، چهار فیش مربوط به عوارض نوسازی خود را تا پایان شهریورماه به صورت یکجا پرداخت کنند، علاوه بر ۱۰درصد جایزه خوش‌حسابی از جوایز ویژه شهرداری تهران مثل سال‌های گذشته برخوردار خواهند شد.وی گفت: از جمله حقوق مسلم مردم این است که در جریان عملکرد شهرداری باشند. ضمن اینکه شهرداری تاکنون در زمینه شفاف‌سازی مالی به هیچ وجه کوتاهی نکرده است.

پورزرندی در ادامه تصریح کرد: تهران در حال حاضر به یک کارگاه ساختمانی بزرگ مبدل شده است، این در حالی است که داشتن شهری زیبا حق مردم است و شهرداری در این راستا به صورت سه شیفت در حال انجام وظیفه است.

وی گفت: در حدود ۹۵درصد پروژه‌های شهرداری فعال هستند و فقط در حدود ۴ یا ۵درصد آنها مشکل معارض ملکی دارند. معاون مالی اداری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر در حدود ۲۵۰۰ پروژه عمرانی در سطح تهران در حال اجرا است و این حجم پروژه نیاز به اعتبار دارد.