یک کارشناس مسکن معتقد است: مهمترین علت گرانی خانه فاصله عرضه و تقاضا است.

دکتر محمد منصوری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد:‌ عواملی که بر گران شدن مسکن تاثیر می‌گذارد عوامل کاملا مشخصی هستند، اما فاصله عرضه و تقاضا در افزایش قیمت‌ها تعیین‌کننده است، چراکه هر قدر تولید مسکن پایین باشد تقاضا بالا می‌رود در نتیجه قیمت خانه گران‌تر می‌شود. وی افزود: این امر به ویژه در تهران قابل لمس است، زیرا تعداد متقاضیان مسکن در این شهر به دلیل حجم بالای جمعیت و کمبود عرضه بسیار بالا هستند و این مساله بر گرانی خانه تاثیر می‌گذارد.

این کارشناس مسکن گفت: بورس‌بازی مسکن یکی دیگر از دلایل گرانی خانه است زیرا در حال حاضر مطمئن‌ترین راه سرمایه‌گذاری در کشور مسکن است و افرادی برای افزایش سرمایه خود اقدام به خرید و فروش خانه می‌کنند، از این رو سرمایه‌های سرگردان و نقدینگی به این سمت هجوم می‌آورد در نتیجه هر سال با افزایش قیمت مسکن مواجه می‌شویم، چراکه تزریق نقدینگی به این بخش تقاضای جدیدی با عنوان تقاضای اقتصادی علاوه بر تقاضای مسکن در جامعه به وجود می‌آورد.

منصوری خاطرنشان کرد: تا زمانی که بازار مسکن کشش داشته باشد و تقاضا از نوع مصرفی و اقتصادی با تولید فاصله داشته باشد به طور طبیعی قیمت خانه گران باقی خواهد ماند. متاسفانه برخی مسوولان مربوطه نیز در زمینه علت گرانی مسکن تحلیل صحیحی ندارند و اقدامات موثر و راهگشایی در این زمینه انجام نشده است.

وی تاکید کرد: طرح ۹۹ ساله مسکن نیز سر و صداهای بسیاری به پا کرد، اما با توجه به اینکه این طرح نیز تنها نیاز مردم در شهرهای کوچک را پاسخ می‌دهد نمی‌توان امیدوار بود معضل گرانی مسکن در تهران با سرانجام رسیدن این طرح، حل شود، چراکه مساله اصلی تامین مسکن، به کلان‌شهرها به ویژه تهران برمی‌گردد.